Berget livet til åtte

BLE HELT: Odd Eriksen (59) fra Mosjøen berget livet til de åtte om bord i Kato Air-flyet da en flykaprer gikk løs på flygerne med øks. (Foto: Nils Inge Lorentsen)

BLE HELT: Odd Eriksen (59) fra Mosjøen berget livet til de åtte om bord i Kato Air-flyet da en flykaprer gikk løs på flygerne med øks. (Foto: Nils Inge Lorentsen)

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

I dag er det 10 år siden Odd Eriksen overmannet flykaprer.

DEL

Eriksens resolutte opptreden hindret at Kato Air-flyet styrtet med åtte personer om bord 29. september 2004.

– Når det blir en viss oppmerksomhet om hendelsen 10 år etter i dag, kommer følelsene. Det kunne vært 10-årsdagen for ei tragisk flyulykke der åtte personer omkom. Det er en del rare følelser som kommer. Hadde ikke jeg grepet inn, hadde flyet styrtet, sier Eriksen.

Han var fylkesråd for samferdsel i 2004 og var på vei fra Narvik til Bodø med Kato Air-flyet om formiddagen denne septemberdagen for 10 år siden. Om bord i flyet var to flygere og seks passasjerer.

Ville kapre flyet

Like før innflygingen til Bodø startet, reiser passasjeren Brahim Bouteraa fra Algerie seg fra setet og går fram til cockpiten med ei øks i handa.

Bouteraa har nettopp fått avslag på sin asylsøknad i Norge, og har bestemt seg for å ta flyet og menneskene i det med seg i døden.

Han slår flykapteinen med den butte enden på øksa, deretter slår han styrmannen med den skarpe egga i hodet – før han skyver stikka framover slik at flyet stuper mot bakken.

– Jeg satt på setet nest bakerst i flyet, som vanlig satt jeg å halvsov, forteller Eriksen.

Reagerte på refleks

– Jeg våknet av at flyet beveget voldsomt på seg, og ei i baksetet skrek til. Da så jeg at det var en tredjeperson i den åpne cockpiten. Jeg reagerte på refleks, løsnet setebeltet og stormet fram, sier Eriksen.

Han så ikke øksa flykapreren hadde, men kastet seg over ham bakfra og prøvde å dra ham ut og vekk fra flygerne.

– Det var en stor branne av en mann, så jeg skjønte straks at jeg ikke ville klare å få ham vekk alene. Flyet kastet også voldsomt på seg. Jeg ropte bakover at jeg trengte hjelp, og da kom Trond til unnsetning, forteller Eriksen.

Trond Frantzen og Eriksen klarte i siste liten å få kapreren ut av cockpiten og presse ham ned i dørken i midtgangen i kabinen.

Samtidig klarte de to skadde flygerne å få kontroll over flyet igjen rett før det styrtet i bakken ved Tverlandet utenfor Bodø.

– Det sprutet blod fra hodet til styrmannen, så det var blod overalt. Bildene er helt tydelige for meg den dag i dag, sier Eriksen.

Den store helten

Han var den store helten etter hendelsen, og ble kåret til Årets navn i Norge i 2004 – i tillegg til at han ble kåret til Årets helgelending i Helgeland Arbeiderblad og Årets nordlending i Avisa Nordland.

– Det ble en voldsom oppmerksomhet etter hendelsen. Jeg var vant til å være en offentlig person før, men det ble mye styr. Jeg ble gjenkjent over alt, på gata i Norge og på fly overalt jeg reiste i verden. Det var spesielt, sier han.

I jula reiste Eriksen og familien til Thailand på ferie. Det kunne fort blitt en ny dramatisk og skjebnesvanger opplevelse, for det var i romjula 2004 at tsunamien rammet Thailand.

– Men vi var litt lenger nord i landet, så vi ble ikke rammet på samme måte. Vi hadde imidlertid vurdert å dra til området som ble rammet av tsunamien, sier Eriksen.

Året etter ble han næringsminister i Stoltenberg-regjeringen som ble dannet etter valget.

– Men jeg tror nok det var min politiske erfaring som gjorde at jeg ble minister, sier Eriksen, som da var leder i Nordland Ap og hadde 12 års erfaring som stortingsrepresentant.

I fjor høst ble han kastet som fylkesrådsleder i Nordland.

Nå jobber han i et prosjekt i regi av Helgeland regionråd, der han skal bidra til næringsutvikling på Helgeland.

Artikkeltags