Trond sykler for sjuende merke

Artikkelen er over 12 år gammel

Det er rekordmange helgelendinger som stiller til start i Birkebeinerrittet. Trond Nyland er en av våre som har lengst fartstid i verdens terrengsykkelritt. Mosjøen-veteranen stiller i dag for åttende gang.

DEL

– Det har på sett og vis blitt en tradisjon at jeg reiser sørover for å være med på dette. For meg fungerer deltakelsen først og fremst som treningsmål. Har oppdaget at det er lettere å komme seg ut så lenge jeg har de 89 kilometerne mellom Rena og Lillehammer i tankene. I år er jeg mye dårligere forberedt enn det som har vært tilfelle de siste årene. Ryggplagene får ta skylden for det. Håper allikevel å klare merkekravet, sier Nyland

Jubileum

Fredag morgen satte han og Terje Jørgensen kursen sørover.

Sandnessjøen-milslukeren som i dag feirer et aldri så lite jubileum. Det kan bli tiende gang Jørgensen kommer seg helskinnet over fjellet. 1968-modellen skulle i utgangspunktet ha jubilert i fjor. Skaden han pådro seg på vårparten satte en stopper for det.

Trond Nyland har 3 timer og 16 minutter som personlig rekord. Ett minutt raskere har Terje Jørgensen tilbakelagt de knappe ni milene. Det er ingen av de to som har ambisjoner om å pynte på bestenoteringene denne gangen. De hevder treningsgrunnlaget er for dårlig til det. Yngvar Hansen vil etter all sannsynlighet være en av de raskeste helgelendingene over fjellet. Nyland er en av dem som har klart merkekravet flest ganger. På sju forsøk har det blitt seks merker. I fjor glapp merket med fire minutters margin. Trond hadde god kontroll da han var innblandet i et uhell sju kilometer før mål. Han kjørte i stykker sykkelen og brukte en liten halvtime på å få den på veien igjen.

Bratt utfor

– Det er ikke nok å være i god form for å prestere i Birkebeinerrittet. Du skal også være heldig med utstyret. Mye kan skje når så mange starter samtidig, sier Trond.

Han har fått erfare at det ikke er ufarlig å slippe seg utfor de bratte utforkjøringene. Hvert år er det mange som pådrar seg skader. I år er det andre startintervaller og startordninger enn det som har vært tilfelle de siste årene. Nå er det slutt på klassevis start. For å få jevnere flyt er fjorårets tider lagt til grunn for startrekkefølgen. Helgelendingene har forventninger til det nye opplegget. Flere av våre er på jakt etter Birkebeiner-trippelen. De som i tur og orden tar rennet, rittet og løpet oppfyller kravene trippelen.

Gylden mulighet

Tom Roger Tangen er en av dem som stiller i trippelen.

– Jeg håper jeg klarer merkekravet ettersom jeg gjorde det i rennet. Føler meg trygg på at det skal være innen rekkevidde i løpet. I så fall kan jeg bli Super-Birkebeiner, sier Tom Roger Tangen. Han klarte ikke merket i Birkbeinerrennet i fjor. Det gikk greit i vinter. Dermed har han en gylden mulighet til å bli Super-Birkebeiner. Tom Roger vet hva som venter.

– Jeg var med i fjor og har den erfaringen jeg manglet da jeg debuterte, sier han.

Artikkeltags