540 kilometer med tempoutstyr

SAMLING:  En del av laget på treningssamling sist helg i Åsgårdstrand. Tom Eriksen foran og Hugo Strand helt til høyre. 
(Foto: Privat)

SAMLING: En del av laget på treningssamling sist helg i Åsgårdstrand. Tom Eriksen foran og Hugo Strand helt til høyre. (Foto: Privat)

Av
Artikkelen er over 8 år gammel

Ingenting er overlatt til tilfeldighetene når Tom Eriksen og Hugo Strand skal forsøke å sette rekord i Styrkeprøven.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Helt siden i vinter har det sammensatte laget Velo Club Zoncolan jobbet med rekordforsøket fra Trondheim til Oslo i Den store Styrkeprøven.

Klubben er stiftet for anledningen og rytterne er samlet fra hele landet. Tom og Hugo har vært de to beste syklistene på Helgeland de siste årene, og nå utgjør de det nordnorske innslaget på laget sammen med Kjetil Johansen fra Vadsø.

Styrkeprøven kjøres lørdag 20. juni og målet er å komme i mål på rekord eller aller helst under 13 timer.

– Rekorden er 13.28, noe som gir 40,1 km/t i snitt, og taktikken vår er å klare bdre enn det. Målet er 13 timer blank eller litt under, sier Tom Eriksen.

Tempoutstyr

Styrkeprøven har de siste årene først og fremst blitt en lagkonkurranse. Det er stor prestisje i å vinne lagkonkurransen og få minimum 10 ryttere over målstreken. Lagene kan starte med 30 løpere.

– Vi har gjort alt vi kan for å finne riktig utstyr, og det som teller aller mest er tempoutstyr. Det skal kjøres med høyprofilhjul, tempohjelm, tempodrakt og tempotrekk. Ikke tillatt med tempobøyle eller temposykkel, men det er ganske mye å hente på godt utstyr til en vanlig racer, sier Eriksen.

Klubben har 26 ryttere til start, og den hardeste konkurrenten er SK Rye som har vunnet desidert mest.

– Nå har vi kjempet med dem i to oppkjøringsritt, og vunnet det ene og tapt det andre, sier han.

Stort apparat

Det er et stort støtteapparat som skal til for å legge alt til rette for rekord, og Eriksen kan fortelle om tre følgebiler med mannskap og ekstra utstyr.

– Vi må stille rittbil som kjører 3-400 meter foran feltet. Viktig oppgave å stoppe trafikk, og når eventuelle lag tas igjen må den bistå. Denne oppgaven er tildelt igjen ringere en MOCs mann Nils Sørum, forteller Eriksen som også nevner at utflytta vefsning Morten Nygård også er med.

Ellers har laget har to servicebiler bak med tre mann i hver bil.

– I servicebilene er det i tillegg til alt av drikke og mat 10 sett hjul, 2 sykler og diverse deler. Servicebilene har ansvaret for langing av drikke og mat.

PS: Noen nøkkelfakta: Laget kjører non stop og eventuell "pissing" må skje på sykkel. 400 hundre flasker med karbodrikke med salt og mineraler er med. 300 brødskiver og 300 proteinbarer kommer til å gå med.

Artikkeltags