- Selvfølgelig skal Kjærstad flyplass få sin del av rosen. Lenge leve Widerøe!

Værnes  20161007.
I lufta: Mens de store står kommer Widerøe fram også i dårlig vær, noe stortingsrepresentant Hanne Dyveke Søttar er svært fornøyd med. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Værnes 20161007. I lufta: Mens de store står kommer Widerøe fram også i dårlig vær, noe stortingsrepresentant Hanne Dyveke Søttar er svært fornøyd med. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Leserbrev 

Nå har jeg, mer eller mindre, ukependlet i snart 4 måneder. SAS har registrert 21 reiser så det har blitt noen turer mellom Mosjøen og Oslo, via Værnes.

Ett par ganger har jeg fått en ufrivillig natt på Værnes. Ikke på grunn av overflygning eller kanselleringer fra Widerøe eller på grunn av Kjærstad, men på grunn av Værnes og Gardermoen.

Den første gangen kom ikke Widerøe-flyet seg fra Værnes på grunn av noe tekniske vansker(vet ikke hva), vi ble busset til Sandnessjøen, og sendt derfra til Værnes, som fortsatt hadde trøbbel så vi kom ikke videre den kvelden.

Sist mandag var det SAS og de store flyene som sleit på Værnes og Gardermoen.

Widerøe landet i Mosjøen, i kuling. De lettet fra Mosjøen, i kuling og landet på Værnes i særdeles sterk vind.

Værnes ble delvis stengt, for de største flyene, mens Widerøe bare fortsatte. I ren frustrasjon spurte jeg SAS om de ikke kunne sette inn en Widerøe-maskin mellom Værnes og Oslo, men det var selvsagt ikke mulig. Jeg spurte også om hvorfor Widerøe kunne gå, men ikke de andre, og fikk da til svar at større fly trenger både lenger rullebane(naturligvis) og bedre flyforhold. De store flyene merker også vinden mer enn småflyene og har derfor andre restriksjoner. I dårlig vær er det kun småfly som holder, var konklusjonen.

Tirsdag morgen ble det på nytt venting på Værnes. SAS måtte få inn fly, de var forsinket så vi ble selvfølgelig forsinket til Oslo. Men, Widerøe gikk.

Selvfølgelig skal Kjærstad flyplass få sin del av rosen. Hvis man sjekker «Er flyet i rute?» på widerøe.no ser man at Kjærstad enkelte dager har flere avganger og ankomster enn planlagt, gjerne med merknaden «rute endret» bak. Dette er da fly som skulle ha landet andre steder, men som Kjærstad tar i mot med åpne armer og fikser transport for «overflydde» passasjerer videre. All ære til de også. Forhåpentligvis kan dette bidra til ett bredere tilbud på sikt.

Tidligere fikk jeg høre at Vefsn FrP nå har spilt inn til departementet ett ønske om å gjøre kortbanenettet Trondheim-Helgeland-Bodø til pilotprosjekt for el-fly. Det syns jeg er en glimrende idè og vil støtte det fullt ut.

Så lenge landet vårt er som det er, så lenge Nordland, og Helgeland er som det er så kan det være smart å tenke nytt og langsiktig, med bakgrunn i våre naturgitte forutsetninger.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken