«Fremtiden for oss eldre er nå å ta på seg finstasen og ta bussen til byen for å få en eller annen funksjonær til aller nådigst å ta deg i tale.»

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

MeningerSå kom brevet: Vi avvikler vårt kontor på Trofors.

Fra Mo i Rana, med hilsen... Gjennom over 50 års tjeneste på Trofors er ikke kommunens innbyggere verdt mer enn: Vi avvikler....., hva med dem som nå får problemer: næringslivet, pensjonister, turister, hva med alle de som gjennom disse årene hadde et godt og trygt forhold til banken, hva med dem?

Hva med oss som kanskje en eller gang trenger en rådgiver i økonomiske spørsmål? Et ukjent ansikt i Mosjøen skal nu vurdere deg som en lånekunde.

Ikke engang minibanken var verdt og holde i gang her oppe. Ingenting igjen etter over 50 år tjeneste for Granes befolkning.

Vi er klar over at den digitale tjenesten har kommet for og bli, men det betyr også at ikke alle bør sitte i Mosjøen eller Mo i Rana og bruke tastaturet på pc-en.

Banken gir tilbake til barn og unge for å styrke oppvekstvilkårene på Helgeland, greit, men hvem har gjennom disse 50 årene bygd opp disse gavefond og stiftelser? Jo sliterne som har lagt krone for krone til bankens kapital gjennom sine innskudd.

Først var det sjekkheftet som ble lansert, så ble det nettbank, nå det siste er vipps. Er det noen som tror at den eldre generasjon har evne til å følge med på denne karusellen inn i framtiden, neppe.

Fremtiden for oss eldre er nå å ta på seg finstasen og ta bussen til byen for å få en eller annen funksjonær til aller nådigst å ta deg i tale.

Vi ser også at kommunens administrasjon legger seg i stabilt sideleie for muligens å få en minibank plassert her igjen. Med flere millioner i banken burde det være en brekkstang til å få et lokalkontor på plass igjen. Det vil være god distriktspolitikk.

Å nei, vi eldre er ikke lenger noen framtidig ressurs for banken så hvorfor bruke mer tid på dem, vi er jo ikke digitale nok.

Vi frykter framtiden.

Artikkeltags