"Så kan man si at 34, eller 83 kroner inkludert fakturagebyr, er en bagatell. Likevel er det mange som lar seg irritere, og det skal Avinor ta på alvor."

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

Leder

Avinors forholdsvis nye parkeringsregime skaper stor irritasjon. Står du parkert i mer enn ti minutter på flyplassen må du betale avgift. Riktignok en beskjeden avgift på 34 kroner per time, men likevel stor nok til at det skaper irritasjon å måtte betale avgift dersom henting eller bringing tar mer enn ti minutter.

Vi har stor forståelse for at Avinor vil ta betalt for parkering på flyplassene rundt om i landet. Parkeringsplassene skal vedlikeholdes og brøytes. Dette koster penger og det er rett og rimelig at brukerne er med og betaler kostnadene.

Ved flyplassene på Helgeland er det innført automatisk registrering. Skal du hente eller bringe noen kan bilen stå i ti minutter før det påløper parkeringsgebyr. Og sendes det ut faktura påløper det ytterligere 49 kroner i fakturagebyr. Det har ført til stor irritasjon, en irritasjon som etter vårt skjønn kommer som et resultat av et unødvendig stivbeint parkeringsregime.

Regimet har ført til mange kreative løsninger. I Mosjøen fører det til at folk parkerer langs veien, på busslommer og andre steder der de finner det hensiktsmessig, i påvente av at de ser flyet lande. Disse kreative løsningene fører lett til trafikkmessige utfordringer og er i mange tilfeller ikke helt ufarlig.

Alle som henter passasjerer på flyplassen vet at ti minutter går svært fort. Er flyet noen minutter forsinket og i tillegg er fullt, tar det fort mer enn ti minutter før folk kommer seg ut av flyet og får hentet bagasjen. Er ikke timingen perfekt må du betale. Så kan man si at 34, eller 83 kroner inkludert fakturagebyr, er en bagatell. Likevel er det mange som lar seg irritere, og det skal Avinor ta på alvor.

Det gjør ikke saken bedre av at regninger utsendt av Apcoa parkering, som drifter parkeringen for Avinor ved flyplassen i Mosjøen, gjør feil slik Roald Luktvasslimo var utsatt for. Han fikk like godt ei parkeringsregning på nesten 3.000 kroner. Det bidrar neppe til å dempe irritasjonen, og er med å trekke ned omdømmet til Avinor.

Hadde Avinor økt den gratis parkeringstida til 20 minutter hadde mye av problemet vært løst. Innenfor et slikt tidsrom hadde folk fått utført sitt ærend. Avinor hadde neppe tapt mange kroner på en slik løsning, og irritasjonen hadde lagt seg. Eller kan det være slik at Avinor innerst inne vet at ti minutter er for lite? At majoriteten av dem som oppsøker flyplassen må betale parkering og at statsforetaket på den måten skaffer seg sårt tiltrengte inntekter?

Her må det ryddes opp. Dette er et godt eksempel på hvordan man pådrar seg publikums vrede. Ingen er tjent med et parkeringsregime som oppleves som rigid og lite hensiktsmessig. Vi venter spent på fortsettelsen, og håper Avinor rydder opp i en lite kundevennlig ordning.

Artikkeltags