Julegrøt: «Så gjelder det at hver og en både i Mosjøen og i kommunene rundt kjenner sin besøkelsestid»

Av
DEL

LederFredag 7. desember sender TV2 direkte fra verdensrekordforsøket i julegrøtspising fra Sjøgata i Mosjøen. Utover formiddagen vil et team fra tv-kanalen oppholde seg i Mosjøen for å formidle julebyen ut til det norske tv-publikummet. Det er en unik mulighet for å profilere byen ut til et bredt publikum. Men skal innslagene ha den ønskede effekten må vi fellesskap sørge for å by på det beste av det beste. Det er det som skal til for å skille Julebyen Mosjøen fra en hvilken som helst annen norsk juleby.

Det jobbes meget godt på flere hold for å skape stemning, liv og røre i Mosjøen sentrum om morgenen fredag 7. desember. En rekke aktiviteter er under oppseiling. Det skal rigges salgsboder, settes opp en mini sameleir, fyres i bålpanner og pyntes over en lav sko. Allerede er flere av foreningene i Mosjøen sentrum i sving for å rigge seg til adventsfesten.

Verdensrekordforsøket innebærer å dekke et julegrøtbord på 174,5 meter – identisk med rekordhoppet til Anette Sagen. Målet er at mellom 1.000 og 1.500 mennesker skal benke seg rundt bordet klokken åtte om morgenen og meske seg med grøt. Det nye kommunale felleskjøkkenet har påtatt seg opp gaven med å koke et halvt tonn risengrynsgrøt som skal serveres.

Hele ideen er et resultat av stor kreativitet der Trine Holmen som driver restauranten Nano og Helgeland Event har tenkt sammen. Da prosjektet ble presentert på en næringslivslunsj nylig vakte det spontan og velfortjent applaus. Nå gjelder det at alle næringsdrivende i sentrumsområdet i Mosjøen tar applausen med seg og omsetter den i nye kreative påfunn. Det vil styrke identiteten til Julebyen Mosjøen, utvikle et konsept som vekker oppsikt og by på flotte TV-bilder.

Så gjelder det at hver og en både i Mosjøen og i kommunene rundt kjenner sin besøkelsestid. Det er det store folkelige engasjementet som til syvende og sist vil avgjøre om julegrøtstuntet blir en suksess og at Norge får se flotte TV-bilder fra Mosjøen. Bilder som representerer en stor markedsføringsverdi, som løfter byen, skaper fellesskap og som vil legge grunnlaget for å utvikle juleby-konseptet videre.

Det sies ofte i spøkefulle vendinger at vefsningen er spontan bare han får tenkt seg om. Vi har over ei uke å tenke oss om. Tenk hvilken stemning over 1.000 mennesker rundt et 174,5 meter langt julegrøtbord vil skape. Tenk hvilken atmosfære det blir med over 1.000 mennesker i sentrum som lar seg forlyste med korps, sang, dans og severdigheter i fleng. Alt formidlet til hele Norge gjennom flotte TV-bilder. Det vil garantert bidra til å åpne nye muligheter for å videreutvikle kulturbyen, reiselivsbyen, arrangementsbyen og Julebyen Mosjøen til nye høyder.

Artikkeltags