Feirer prisdryss til Kulturbadet

Priser: Etter bare et halvt års drift er både logoprisen og Gnistprisen i hende for Kulturbadet. Her ved Odd Arnold skogsholm (foran f.v.), Arnt Martin Johansen, Trine Vassvik, Håkon Flatøy og Beate Skogsholm. 		Foto: Jill Erichsen

Priser: Etter bare et halvt års drift er både logoprisen og Gnistprisen i hende for Kulturbadet. Her ved Odd Arnold skogsholm (foran f.v.), Arnt Martin Johansen, Trine Vassvik, Håkon Flatøy og Beate Skogsholm. Foto: Jill Erichsen

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Gleden er stor i Kulturbadet i Sandnessjøen etter at de bare et halvt år etter åpningen har mottatt to gjeve priser.

DEL

– Utrolig morsomt, og utrolig hyggelig. Det sier daglig leder for Kulturbadet, Odd Arnold Skogsholm.

Det er Gnistprisen som beste lokale arrangør, samt prisen for beste logo som Kulturbadet ble tildelt under Gallaria på Mo for en måned siden. Skogsholm er stolt av logoprisen. Selv innrømmer at han var mer usikker på logoen i starten.

– Det var læreren i meg som reagerte på skriften. Den falt ikke naturlig. Heldigvis var mine ansatte mer framsynt enn meg, og den ble valgt. Logoen representerer alt i Kulturbadet, fra stupebrettet til storsalen med publikum.

Lykkelig uvitende

Han visste at de var nominert til prisen, men var ikke til stede på prisutdelingen.

– Nei da satt jeg lykkelig uvitende hjemme i stua. Vi trodde ikke at vi hadde en sjanse, så det var uventet. Det var veldig hyggelig å vinne. En logo skal skape debatt og være et uttrykk for selve huset. Det synes jeg vi har fått til.

Også Gnistprisen kom overraskende og henger høyt.

– Det er en arrangørpris, og handler om alt arbeidet vi har lagt ned fra billettsalg til informasjon og arrangement. Det var fantastisk å få den prisen, fordi det sier oss at Nordland Teater har vurdert oss opp mot andre, og at vi i løpet av bare et halvt år har skapt noe, og skilt oss ut.

Ønsker debatt

Den senere tiden har Kulturbadet fått kritikk for å ha så høye priser at lokale aktører ikke har anledning til å leie seg inn i huset. Skogsholm ønsker denne debatten velkommen.

– Jeg har selv fått noen tilbakemeldinger om at vi er for dyre, og når jeg spør hvilken pris vi tar, så viser det seg at ingen vet det. Saken er den at vi er et av de rimeligste kulturhusene i Norge, og i tillegg har vi mandat fra kommunestyret til å forhandle prisene med lokale aktører. For leie av storsalen for kommersielle aktører tar vi 9.000 kroner, pluss 15 prosent av billettinntektene. For lokale aktører er prisen halvert. I tillegg kan vi også gjøre individuelle avtaler med aktørene, og lage priser som passer bedre opp mot arrangement og behov.

Han presiserer at for Kulturbadet er det de lokale aktørene som er viktigst.

– Vi skal skape aktivitet og vi skal skape lokalt engasjement. Samtidig må vi operere i et marked og tjene penger, men de lokale lag og foreningene er veldig viktige for oss. De store navnene og artistene som kommer skal bare være et krydder, sier han.

Skogsholm ber lokale aktører om å ta kontakt slik at man kan diskutere innhold og pris. På den måten håper han at myten om at Kulturbadet priser ut lag og foreninger, forsvinner.

– Den største utfordringen som er med lokale aktører er at vi ofte for kort tid på oss før arrangementet starter. Det betyr kortere tid til markedsføring og billettsalg. I tillegg skal vi klare å gjøre det lokale så spennende at folk ønsker å komme og se dem. Men det skal vi få til, sier Odd Arnold Skogsholm.

Artikkeltags