Tornerose over landegrensene

MODERNE: ? Selv om historien er gammel er koreografien på balletten topp moderne uten tåspissdans og struttekjørt. Derfor bør forestillingen appellere til unge tilskuere, mener Wika.

MODERNE: ? Selv om historien er gammel er koreografien på balletten topp moderne uten tåspissdans og struttekjørt. Derfor bør forestillingen appellere til unge tilskuere, mener Wika.

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

Lørdag starter øvingene til det som blir ett av vårenes vakreste eventyr. Musikere og dansere fra Helgeland, Russland, Island og Sverige skal sammen framføre balletten Tornerose av Peter Tsjajkovskij.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Balletten av Tsjajkovskij skal vises på Kulturhuset i Mosjøen 4. juni, før det skal forestillingen vises på Mo 2. og 3. juni.

– Dette er en unik mulighet for helgelendinger til å få med seg ballett og musikkopplevelse på Helgeland man vanligvis må reise til de store metropolene rundt om i verden for å oppleve, sier Trond Wika fra Helgeland Sinfonietta.

Første ballettforestilling

Han lover en opplevelse langt bedre enn det man får ved å se ballett på tv eller med levende dansere og musikk innspilt på forhånd.

– Jeg har selv sett ballett i St. Petersburg uten levende musikk. Det føltes som om det var et fysisk skille mellom oss i publikum og danserne. Med levende musikk får man en nærmere og mer ekte opplevelse som skapes der og da.

Over flere år har Helgeland Sinfonietta vært involvert i musikalsk samarbeid over landegrensene. Men samarbeidet har aldri tidligere resultert i en så stor oppsetning som det nå legges opp til.

– For første gang har vi nå med oss ballett på en oppsetning og vi har med oss 20 toppdansere fra Petrozavodsk. Helgeland Sinfonietta er den musikalske grunnstammen, men vi har også med musikere fra Sverige, Russland og Island. Til sammen blir vi 46 musikere i orkesteret, forteller Wika.

Nicholas Carthy skal dirigere orkesteret under forestillingen. Han er tilknyttet Helgeland Sinfonietta som kunstnerisk leder og har også tidligere vært med på Toppen Internasjonale Sommermusikkskole.

– Han er en fenomenal kapasitet og har en lang merittliste, konstaterer Wika.

Viktig samarbeid

Handlingen i balletten er bygd opp over historien om Tornerose, men eventyret som er lagt til grunn er en eldre versjon en den folk kjenner fra brødrene Grim.

– Selv om historien er gammel er koreografien på balletten topp moderne uten tåspissdans og struttekjørt. Derfor bør forestillingen appellere til unge tilskuere. Musikken er original, man kødder ikke med Tsjajkovskijs mesterverk.

Wika mener samarbeidsprosjektet er viktig på flere måter.

– For oss musikere på Helgeland gir dette nye impulser og er et kompetansehevende tiltak som publikum får nyte godt av. Og det viser at når regionsentrene på Helgeland går sammen er det nesten ikke grenser for hva vi kan få til.

Helgeland Sinfonietta og prosjekt som oppsetningen av Tornerose er også viktig for rekrutteringen til kulturlivet.

– En del av strategien til Helgeland Sinfonietta er å være en arena hvor unge musikere og studenter får prøvd seg i en profesjonell setting. I tillegg er det flere delprosjekter involvert. Blant annet får ballettdansere fra regionen være med på en masterclass sammen med de russiske danserne.

Oppsettingen av Tornerose har et budsjett på rundt 800.000 kroner og er delfinansiert gjennom støtte fra Barentssekretariatet, Kulturdepartementet, Norsk Kulturfond Kulturkontakt Nord. Forestillingen vil også bli vist som del av både den kulturelle skolesekken og den kulturelle spaserstokken.

Artikkeltags