Skulpturer tatt av vind, vær og hav

Av
Artikkelen er over 12 år gammel

Skulpturlandskap Nordland kostet fylket 26 millioner kroner. Nå er nærmest en av tre skulpturer i ferd med å forfalle på grunn av vær, vind, manglende vedlikehold og hærverk.

DEL

26 millioner kroner ble investert i norsk og internasjonal samtidskunst av Nordland fylke fra 1992 til 1998. Få år etter er mange av skulpturene ødelagte. "Steinar Breiflabb" i Brønnøysund og "Vindenes Hus" i Sandnessjøen er to av kunstverkene som ikke er som de engang var.

Tatt av havet

Sissel Tolaas` "Vindenes hus" som står ved Helgelandsbrua utenfor Sandnessjøen har blitt stille. Kunstneren ville plassere verket sitt på det stedet i Alstahaug som er mest utsatt for vær. Men været ble kanskje i sterkeste laget for proppelene som er montert inn i veggene på huset. Tanken var at de skulle rotere ut fra vindens hastighet. Men suset fra propellene er i dag stille, fordi de rett og slett måtte festes for å ikke falle av.

I Brønnøysund har deler av skulpturen råtnet. Den svenske kunstneren Erik Dietmans "Steinar Breiflabb" er ei øy. Det vil si, kunstneren har forvandlet den lille øya i innseilingen til byen til en steinfisk. På toppen tronet en Nordlandsbåt, som råtnet opp for noen år siden, og restene ble fjernet av kommunen. Nå arbeides det med å finne en erstatter. Helgelandsskulpturene er ikke alene. Deler av skulpturen "Stella Maris" i Skutvik på Hamarøy er enten fjernet eller ødelagt. Dan Grahams skulptur i Lofoten er to ganger blitt skutt på, og hai-ku-badekaret i Vennesund på Sømna har rett og slett dratt til sjøs. Badekaret ble ganske kjapt tatt av havet, noe kunstneren Dorothy Cross forventet ville skje. Fylkeskultursjef Aaslaug Vaa innrømmer at skulpturlandskapet ikke har blitt skikkelig vedlikeholdt.

– Mangler spisskompetanse

– Vi har hatt et problem med vedlikehold av skulpturene, men fylkeskommunen har nå satt opp en plan for å bevare og vedlikeholde skulpturene, sier Aaslaug Vaa, fylkeskultursjef i Nordland til Morgenbladet. Siri Kvitvik som er prosjektleder i Skulpturlandskap Nordland, mener at kommunene mangler kompetanse.

– Et annet problem er at kommunene kanskje ikke har den nødvendige spisskompetanse på bevaring og konservering av skulpturene. Enkelte av kunstnerne har forutsatt at deres skulpturer vil forvitre over tid. Spørsmålet bli jo da om vi skal la skulpturene forvitre eller om vi skal gripe inn med vedlikehold og utskifting av ødelagte deler. Dette er i første rekke et kunstfaglig spørsmål, sier Kvitvik til Morgenbladet. Men til tross for en del bevaringsproblemer i noen kommuner, understreker Siri Kvitvik at Skulpturlandskap Nordland er et vellykket prosjekt som har skapt mye lokalt engasjement. Mo i Rana har for eksempel fått sine Havmanndager. Neste år vil en ny skulptur av brasilianeren Cildo Meireles være på plass på Dønna. Meireles besøkte Dønna i mai, og er i gang med arbeidet. Han er kjent for sitt poetiske billedspråk og arbeider på en måte som engasjerer alle sansene.

Artikkeltags