Mosjøkokk på en av verdens største matmesser: – Det er en høyt verdsatt oppgave

Til Tyskland: Per Theodor Tørrissen representerer Matkollektivet i Vikgården, Arktisk Mat og Mosjøen videregående skole under Grüne Woche i Berlin 18.–27. januar 2019. – Det var Fylkesmannen som tok kontakt og spurte om jeg kunne tenke meg å være med, forteller han. Foto: Stine Skipnes

Til Tyskland: Per Theodor Tørrissen representerer Matkollektivet i Vikgården, Arktisk Mat og Mosjøen videregående skole under Grüne Woche i Berlin 18.–27. januar 2019. – Det var Fylkesmannen som tok kontakt og spurte om jeg kunne tenke meg å være med, forteller han. Foto: Stine Skipnes

Kaffe, gin, whisky, torskerogn, boknafisk og villsau står på menyen når Per Theodor Tørrissen kokkelerer på den norske paviljongen under Grüne Woche.

DEL

Han er plukket ut til å være en av de nordnorske representantene under Grüne Woche, en av verdens største messer for mat, gartneri og landbruk.

– Hva betyr det for deg å være med?

– Først og fremst er det veldig artig å bli spurt. Det er en høyt verdsatt oppgave, i og med at vi skal representere og promotere det vi jobber med lokalt, sier Tørrissen – som representerer Matkollektivet i Vikgården, Arktisk Mat og Mosjøen videregående skole.

Smaksprøver

Tre regioner er valgt ut til å representere Norge på den norske paviljongen; Fjell-Norge, Nord-Norge og Trøndelag. Tørrissen har allerede vært på ei samling med rundt tjue produsenter, reiselivsaktører og kokker i Tromsø.

– Hva skjer i Berlin?

– Vi er seks kokker som skal produsere smaksprøver som vi skal selge. I løpet av uka er det rundt 500.000 mennesker på Grüne Woche og området er visstnok like stort som 16 fotballbaner.

– Hva står på menyen?

– Gin og whisky fra Myken, kaffe fra Forvik, tørka torskerogn fra Tromsø, boknafisk, og villsau fra Røst. Det er ganske mange produkter som skal nedover, og vi har hatt ei øvingsøkt for å plukke ut noen.

– Hva er din favoritt?

– Jeg skal bruke gin fra Myken.

– Du blir ikke matlei?

– Nei. det er mye arbeid å reise, men litt annet enn det man står i til hverdags. Nå er det fokus på julebordene og så blir det en tur til Europaperlamentet i Brussel.

Omdømmeprosjekt

Fra Innovasjon Norge heter det at: Norges deltakelse på Internationale Grüne Woche har som overordnet mål å bidra til å utvikle Norge som anerkjent mat- og reiselivsnasjon med tydelig lokal og regional identitet. Prosjektet skal stimulere til næringsutvikling, samarbeid, nettverksbygging og innovasjon på tvers av regionale- og næringsmessige grenser. Satsingen er ett av to store omdømmeprosjekt for mat og landbruk: Matstreif nasjonalt og IGW internasjonalt. .

Andre representanter fra Helgeland er Handelsstedet Forvik, Myken Destilleri og Utværet Lånan.

Kokkelærling Magnhild Fagertun er også en del av reisefølget fra Mosjøen.

Artikkeltags