Børs og katedral - hånd i hånd gjennom Galleria

Sponser i stort og smått: Banksjef Atle Edvardsen og finansiell rådgiver Mona Øygård (t.v.) i Sparebank1 Nord-Norge delte ut gratis lunsj til alle kunstnerne på Galleria torsdag. Helgelendingens markedssjef Ellen Brodtkorb (t.h.) og salgssjef Roy Lasse Leknes serverte dagens avis til maten.alle FOTO: Petter T. Stocke-Nicolaisen

Sponser i stort og smått: Banksjef Atle Edvardsen og finansiell rådgiver Mona Øygård (t.v.) i Sparebank1 Nord-Norge delte ut gratis lunsj til alle kunstnerne på Galleria torsdag. Helgelendingens markedssjef Ellen Brodtkorb (t.h.) og salgssjef Roy Lasse Leknes serverte dagens avis til maten.alle FOTO: Petter T. Stocke-Nicolaisen

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Uten sponsorer, ingen Galleria. Så enkelt er det, mener Stig-Ove Sivertsen.

DEL

Han er kunstfestivalens far, og er fremdeles sterkt involvert i «barnets» oppvekst:

– Sponsormidler er et «være eller ikke-være» for en åpen kunstfestival som Galleria. Det er et by-arrangement, og alle kan komme innom uten å løse billett. Hadde ikke Sparebank 1 Nord-Norge stilt opp, ville det vært umulig, mener han.

Sparebank1 Nord-Norge signerte den første avtalen med Galleria allerede i 2010. Siden den gang har de fornyet to treårs-kontrakter. Til sammen har hovedsponsoren bidratt med 1,1 million. I tillegg kommer penger til separate arrangementer, slik som årets gratiskonsert på torget i Mosjøen med den populære publikumsvinneren Vinni. Den kostet alene kroner 200.000.

– Før var Galleria et enmannsforetak for Stig-Ove. Det var skralt med penger og for mye arbeid. Da han kom til oss, tenkte jeg «fanken heller» – her må vi bidra til å skape en merkevare som hele Mosjøen kan tjene på. Nå er arrangementet likestilt med Kippermocupen og Bysprinten. Det er et arrangement som trekker folk til byen, skaper handel og trivsel, sier banksjef Atle Edvardsen.

Kunst og kommers

Tradisjonelt har det vært et motsetningsforhold mellom kunstnere og kapitalister. Smerter det et kunstnerhjerte å samarbeide så tett med kapitalen?

– Jeg vil gjerne se den kunstneren som klarer seg uten penger. Festivalen må ha inntekter, og sponsorer ønsker å støtte gode, lokale saker. På den måten er vi gjensidig avhengig av hverandre, sier Sivertsen, som selv er kunstner og gallerist.

Espen Løkholm, daglig leder av Generator, presiserer at sponsorer må ta hensyn til arrangementets karakter:

– Galleria skaper et kunstnerisk miljø i sentrum. Det må sponsorer respektere. Tilreisende skal huske kunsten og klessnorene i Sjøgata, ikke logoene til sponsorene.

Langsiktig investering

– Vi sponser kun arrangementer som har en lokal verdi og som har et langsiktig potensial, forteller banksjef Edvardsen.

Galleria er en suksess. Hva tenker du om framtida – vil dere fortsette å sponse?

– Vi er en Sparebank. Det er overskuddet vårt som brukes til sponsing. Vi ble med som hovedsponsor for Galleria, fordi vi ønsket utvikling og forbedring. Det har vi fått til – og vi vil mer enn gjerne være med videre.

Blir det mer penger i Galleria-kassa neste gang?

– La meg si det slik: Når vi lykkes med noe, skrur vi ikke igjen pengekranen, forteller banksjef Atle Edvardsen.

Artikkeltags