Johnsen blir pensum

PENSUM: Kippermoen-lærer Bjørn Johnsen er aktuell med boka «Musikkfaget på ungdomstrinnet - en invitasjon til mestring.»

PENSUM: Kippermoen-lærer Bjørn Johnsen er aktuell med boka «Musikkfaget på ungdomstrinnet - en invitasjon til mestring.»

Artikkelen er over 6 år gammel

Bjørn Johnsen har stilt strenge krav, men latt elevene boltre seg på musikkrommet i 35 år. Nå har «Kippermoen-modellen» blitt lærebok og pensum på selveste Griegakademiet.

DEL

– Vi kommer til å savne musikkundervisningen på Kippermoen. Bjørn tok tak i oss da vi var sjenerte og det gikk litt dårlig. Da ble det bra, sier Ovar Vestre, Peter Lawrence og Vetle Langø, alle 10.-klassinger ved Kippermoen ungdomsskole i Mosjøen.

– Ærefullt

De sitter på musikkrommet sammen med lærer Bjørn Johnsen, som gjennom de siste 35 årene har forsket og prøvd seg fram til en egen modell på undervisningen i musikk. Nå har han skrevet læreboka «Musikkfaget på ungdomstrinnet – en invitasjon til mestring», som kommer ut på Fagbokforlaget og allerede er tatt inn som pensum på den delen av Griegakademiet som ligger under Høgskolen i Bergen, og som utdanner lærere, ikke musikere.

– Det er knyttet stor prestisje til å skrive lærebok. For Vefsn kommune må det jo være ærefullt at undervisningen på en av deres skoler inngår i pensum til framtidas musikklærere, sier Johnsen.

Logg til nytte

Han skriver at «Kippermo-modellen» egentlig burde hett «Finnbrauten-modellen.» Svært mange koder ble knekt før skolene ble slått sammen og Finnbrauten ble revet. Bjørn Johnsen går ikke av veien for å kalle Kippermoen ungdomsskole et utstillingsvindu.

– Når valgfagene nå heldigvis gjeninnføres og ett av dem kalles «Produksjon for sal og scene», har vi på Kippermoen faktisk 35 års forsprang på hele Norge. Vi er erfaringsrik på alt det nye. Blant annet er vi den eneste ungdomsskolen som har reist på turné hvert eneste år, og det gjør vi fortsatt, sier Johnsen, som forklarer «Kippermo-modellen» slik:

– Vi favner om to vanskelige ting. Struktur og lekenhet. Utøvende musikk har veldig stor plass, og vi vektlegger dannelse. Vi lar elevene erfare at hardt arbeid over tid gir resultater. Vi er nøye på avtalestyrke, og vi oppfordrer til raushet og kompliment. Tidligere hjalp vi elevene altfor mye. Da ble de ikke godt nok trent i selvstendighet, sier Johnsen, som har ført detaljert logg.

– Jeg har evaluert og justert, og bedt elevene om å komme med kritikk. Dette er fine oppdagelser å gi videre til studenter, sier Bjørn Johnsen. Undervisningen har vært synlig for publikum gjennom ei rekke store oppsetninger, og Johnsen har fått rikelig anerkjennelse. Bård Vegar Solhjell var innom på Kippermoen da han var kunnskapsminister, og han skrøt uhemmet. Dessuten har Johnsen begeistret sine fire rektorer opp gjennom årene.

– De har gitt meg klapp på skuldra. Rektorer er glad for lærere som jobber hardt. Jeg har hatt, og har fremdeles drømmejobben, sier Bjørn Johnsen.

– Imponerende!

Grafisk designer David Erichsen fra Mosjøen fikk av Fagbokforlaget frie tøyler til å gi boka et smakfullt uttrykk. Redaktør Roald Valle forteller at førsteopplaget er på 1.500 eksemplarer.

– Det er stort at Griegakademiet allerede har tatt den inn som pensum. Slikt går vanligvis tregt, sier Valle, som mener Bjørn Johnsen har skrevet ei annerledes lærebok.

– Den er ikke så teoretisk, men Bjørn har en historie å fortelle. Bjørns arbeid viser at musikkundervisning kan bli mye mer enn man forventer, sier Valle.

Førsteamanuensis Stein Bakke ved Høgskolen i Bergen er enig.

– Det vil være veldig interessant for våre studenter å få kjennskap til Johnsens modell. Han beskriver veien på en måte som skaper begeistring. Jeg er sikker på at andre lærere kan kopiere dette. Det er veldig imponerende at Johnsen har beholdt gløden gjennom 35 år. Han er en særdeles dyktig, entusiastisk og reflektert lærer, sier Stein Bakke.

Artikkeltags