Perpendikulør – en av flere hovedutstillinger under Galleria

Annerledes: Fred Endresen og Stig-Ove Sivertsen er i gang med prosjektet som skal ta publikum på en reise i tid og rom i de tidligere lokalene til Øyen trevarefabrikk i Mosjøen.

Annerledes: Fred Endresen og Stig-Ove Sivertsen er i gang med prosjektet som skal ta publikum på en reise i tid og rom i de tidligere lokalene til Øyen trevarefabrikk i Mosjøen.

Av

Som en av flere hovedutstillinger under Galleria inviterer produsent, musiker og komponist Fred Endresen og bildekunstner Stig-Ove Sivertsen til kunstnerisk samtale mellom lyd og bilde den 29. juni.

DEL

Tittelen på utstillingen «Perpendikulør» er en omskriving/avledning av ordet «perpendikulær» som betyr vinkelrett og henviser blant annet til den tidligere driften i Øyen Trevarefabrikk, hvor det siden midt på 50-tallet til 2014 har vært produsert tredører og vinduer (i vinkel).

Spektakulært

Bildekunstner Stig-Ove Sivertsen leier atelier/verksted i deler av tidligere Øyen trevarefabrikk som eies av Studio Nord v/Fred Endresen. Resten av den tidligere fabrikken skal i forbindelse med Galleria kunstfestival gjøres om til et særegent, og forhåpentligvis spektakulært, utstillings/formidlingslokale hvor maskiner og utstyr bli en vesentlig del.

Selve fabrikken står fullstendig urørt med utstyr slik den ble forlatt da produksjonen ble lagt ned i 2014. Gamle, men fullt operative og funksjonelle maskiner og utstyr vitner om lang en tradisjonsrik produksjon og solid håndverk. Sjelen sitter fortsatt i veggene og tidligere industriproduksjon gir en perfekt bakteppe for billedmaking; Sivertsens atelier ser ut til å ha vært der bestandig – til stor inspirasjon i det kunstneriske arbeidet.

I denne atmosfæren ønsker Endresen og Sivertsen å lage en utstilling som tar publikum på en reise i tid og rom, en dialog mellom det musikalske og visuelle. Hele den tidligere fabrikken blir et scenisk område hvor publikum beveger seg. Maskiner og utstyr vil får en sentral plass i utstillingen, både scene- og lydmessig. I tillegg å belyse maleriene skal maskiner, utstyr, treelementer (vinkler) og lokalet lys- og iscenesettes med tilpasset lysdesign. Maleriene og symbolikken skal være en del av den visuelle totalopplevelsen.

I gang

Sivertsen er i ferd med å produsere et 20-talls malerier i atelieret tilknyttet utstillingslokalene. Bildene males i forholdsvis store (opptil 240 x 120 cm akryl) og mindre (varierende) formater på treplater.

– Billedtematisk er målet å ha gjenkjennbare figurer og former, men samtidig nærmest abstrakt tilnærming til motiv og tolking; Enkeltmennesket bak og med maskiner, før og nå. Og ikke minst; hva med mennesket, maskinene og framtiden? «Er det slik at teknologien tidligere førte oss sammen, mens den raske teknologiske utviklingen, hvor ingen ting virker umulig, fører til fremmedgjøring og ensomhet?» sier Sivertsen i pressemeldingen.

Komponist Endresen sier at han tar utgangspunkt i opptak av lyder fra sager og høvler som står i fabrikken, og skaper et særpreget lydbilde med «tonene» fra maskinene som fundament. Dette kombineres med særegne akustiske instrumenter som «world stick» og nückelharpe. I tillegg kommer klanger, urtoner og fragmenter av setninger som skal gi en eklektisk og nærmest meditativ opplevelse.

Verket skal framføres live under vernissasje lørdag 29. juni, i forbindelse med åpningen av Galleria kunstfestival 2019.

Artikkeltags