Av
DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisa og alt innhold på nett

Bokanmeldelse

«Om og menn»

Forfatter: Tor Martin Leines Nordaas

Hvordan kommuniserer menn egentlig, når ting blir litt vanskelig? Dette utforsker Tor Martin Leines Nordaas i sin femte bok, «Om og menn», og som alltid leverer han både latter og tårer til kaffen. For hva sier to gamle enkemenn til hverandre når de begge innser at det går mot slutten? Hvordan kan en ung mann uttrykke sin bekymring til en kreftsyk kompis, mens han selv sitter i Syden og finner hele situasjonen meningsløs? Og hva med alt det som forblir usagt mellom to mennesker som har betydd noe for hverandre, før livet hensynsløst går videre?

Denne gangen har Leines Nordaas skrevet 13 noveller om mannfolks evne til å kommunisere følelser, eller mangel på sådan. I disse tekstene finner vi både særdeles ordknappe dialoger, klønete forsøk på å vise følelser, flåsete kommentarer som dekker over hjelpeløshet og ærlige og vare ord som sier alt som trengs formidles i alvoret. Leines Nordaas har altså funnet tilbake til den litterære formen han debuterte med i «Opp med fuglene». Flere av novellene er i tillegg av et kortere format, slik han eksperimenterte med i sin forrige bok, «100 innskytelser».

Den stramme novellesjangeren passer godt når han ønsker å demonstrere menns måte å uttrykke følelser på. Som man vet, taler det usagte ofte for seg og kan være akkurat like kraftfullt som ordrike meningsutvekslinger. Det krever en del av leseren, og det er bra. Litteratur skal også sette i gang tankevirksomhet. Det alle tekstene har til felles er den gode balansen mellom latter og dypt alvor, angst og optimisme. Og er det ikke akkurat slik livet er? Det veksler brått mellom det ene og det andre, og det er umulig både å planlegge og forberede seg på det som skal komme.

De tekstene som tydeligst bærer preg av personlige opplevelser, er de sterkeste tekstene i samlingen. De har en nerve som lettere tar leseren til tårene. De tekstene forfatteren mer sannsynlig har konstruert opp omkring interessante tema kan likevel sies å være et godt stykke håndverk. Alle tekstene fungerer godt sammen i dette prosjektet, som er inspirert av mannen han måtte møte. Novellesamlingen er nemlig dedisert til Jon J. Skaar, som forfatteren stiftet bekjentskap med gjennom NRK-programmet «Der ingen skulle tru at nokon kunne bu», og senere reiste ned for å møte. Leines Nordaas lar novellen som skildrer dette møtet være siste teksten i novellesamlinga, og han avslutter dermed prosjektet sitt med både andakt og ettertanke.

Språklig sett leverer Leines Nordaas som han pleier. Den muntlige tonen i tekstene gjør boka lett å lese. Han skriver fortsatt om de nære ting, og han bruker språket bevisst for å gjøre situasjonene så gjenkjennbare som mulig for folk flest. Språket kan være både ærlig og rått, og i kombinasjon med litt gammelmodige valg av ord, fungerer denne kontrasten godt som et humoristisk virkemiddel.

Om Tor Martin Leines Nordaas er overtroisk når han har valgt ut 13 av sine beste tekster til denne novellesamlingen, eller om det bare er ren tilfeldighet, vites ikke. En ting er likevel sikkert. Det er ingenting ulykksalig over denne samlinga. Den er varm, direkte og ærlig, slik vi kjenner tekstene fra tidligere litterære utgivelser. Og jeg må si meg enig i redaktør Knut Georg Andersens etterord: Dette er den tredje boken Tor Martin Leines Nordaas utgir på Fair Forlag, og på et eller annet tidspunkt må også folk utenfor Helgeland få øynene opp for at vi har fått en ny kvalitetsforfatter av rang her i landet.

Artikkeltags