(Moss Avis)

Denne saken ble publisert første gang 20. mars.

– Jeg trodde ikke det var sant at man får dette overskuddet, at man får mer energi og alt dette, men man gjør faktisk det.

Det sier Julia Zlatanovic til Nettavisen. Siden januar i fjor har hun gått ned 50 kilo. Men langt viktigere, forteller Julia, hun har fått mer energi, mer overskudd og mer livsglede.

Zlatanovic har lenge slitt med vekta. Allerede som barn var hun «litt på den større siden», slik hun beskriver det, og som ung voksen begynte hun å legge på seg en del. Først var det russetid, så flyttet hun hjemmefra og til Tromsø.

– Da var det mye god mat og annerledes mat som jeg ikke hadde fått hjemme. Mye som var spennende å prøve ut.

Zlatanovic var aktiv i oppveksten, men hun fant aldri en skikkelig treningsglede. Det handlet gjerne om å trene for å se så bra ut som mulig heller enn lystbetont trening.

I matveien spiste hun vanlig mat, men hadde lite kunnskap om hva kroppen trengte og nærings- og energiinnhold. Hun drakk mye brus og det var «kosemat» hver dag.

– Noe som klikket

På det meste veide hun nesten 130 kilo. Hun slet med smerter og syntes det var slitsomt på jobben i butikk, som krevde at hun sto mye oppreist. Hun fikk senebetennelser og hadde generelt lite energi og dårlig humør.

– Jeg hadde det rett og slett ikke bra hverken fysisk eller psykisk.

Julia fant aldri en skikkelig treningsglede. Det handlet gjerne om å trene for å se så bra ut som mulig heller enn lystbetont trening.

Så skulle det snu.

– Jeg satt en natt og tenkte at «nå er det gått for langt»: Det var et eller annet som bare klikket og sa at «nå er du nødt til å gjøre noe med livsstilen din.»

– Wow

På Facebook kom Zlatanovic over en personlig trener. Derfra gikk det fort – de fikk kontakt og ballen begynte å rulle før hun fikk tenkt på hva hun var i ferd med å starte på.

– Jeg rakk ikke å ombestemme meg. Jeg tror det var en viktig faktor, ler hun.

Sammen tok de tak i både kosthold og trening, og for å få oversikt loggførte hun for første gang maten hun spiste.

– Det var en wow-opplevelse. Det var veldig realiserende. Jeg tenkte «oi» når jeg så hvor mye jeg egentlig spiser og hvor mange kalorier det var. Man får en støkk for man tenker ikke over det i hverdagen. Når det er jobb og skole og andre ting som skjer så tenker man ikke på det.

Kostholdsendringene gikk hovedsakelig i å bytte ut noen produkter med lettere varianter, blant annet å gå over til lettbrus.

– Jeg drakk veldig mange kalorier. Det er unødvendige kalorier fordi du kan få så mye mer av mat med tanke på metthetsfølelse og sånt.

– Manglet kunnskap

For Zlatanovic var det viktig at kostholdet ikke skulle føles begrensende, at det er plass til utskeielser og ikke føles invaderende.

– Jeg har ikke telt én kalori siden jeg startet, sier hun, og påpeker at det er viktig for henne at det er god plass til både julemiddager, godteri, restaurantbesøk og bestemors bløtkake.

– Jeg synes det er kjempedeilig å spise god næringsrik mat i hverdagen når ting er hektisk. Men om du skulle spise en pizza en torsdag så har ikke det noe å si i det lange løp. Jeg har kost meg så mye dette året.

Det som derimot har vært nøkkelen er kunnskap, mer grønnsaker og mindre mengder med det kroppen ikke har fullt så godt av.

– Jeg har aldri hatt kunnskap om hva som egentlig er et næringsrikt kosthold som kroppen trenger for å fungere optimalt i hverdagen. Jeg har spist fordi det er godt og fordi jeg har en god følelsene minuttene etterpå. Men så resulterer det jo i at man føler seg verre med meg selv fordi det har vært så store mengder, sier Zlatanovic.

Hva gjelder trening har fokuset vært på styrketrening, men etter hvert som vekta har gått ned har Zlatanovic også begynt å løpe.

– Jeg har virkelig glede i å ikke ha vondt lenger, jeg føler meg frisk, har overskudd og jeg gjør jobben min bedre. Jeg har funnet en glede i treningen som jeg har lett etter, sier hun.

– Blir overrasket

Dette er ikke første gangen Zlatanovic har forsøkt å gå ned i vekt.

– Jeg har hatt mange runder der jeg har prøvd å gå ned i vekt før. Da har det vært shaker eller å bare spise knekkebrød eller andre strenge dietter. Det funker i to uker, mener hun.

Det er Zlatanovics personlige trener Adele Tårnes enig i.

– Julia spiser vanlig mat, men litt av alt og alt med måte. Det er absolutt ingenting ekstremt, men vi har gjort justeringer i kostholdet som vil si at det er mer grove karbohydrater, magert kjøtt og fisk, meieriprodukter samt rikelig med frukt og grønnsaker, sier hun

– Det er ofte sånn at når man bare trekker bort mye av det tilsatte fettet, så blir det automatisk mye mindre kalorier, samtidig som måltidene kan være ganske store.

Ifølge henne blir mange overrasket over hvor mye de kan spise og likevel gå ned i vekt, når de velger mat med færre kalorier, og med det ofte mat med mindre fett.

– Mange sliter til og med i starten med å spise nok.

– Ingen alternativ

For det er en kjent sak at mens mange klarer å gå ned i vekt, er det også mange som går opp igjen.

– For det første så føler jeg ikke at jeg har noe alternativ, sier Zlatanovic om det å skulle holde vekta etter vektnedgangen.

Flere ganger gjennom året har hun kjent på at den nye livsstilen har sklidd litt ut.

– Da har jeg satt meg ned i sofaen og tenkt på hvordan tilstanden min var for et år siden og hvor utrolig mye bedre jeg har det nå. Det er en påminner til meg selv om at jeg vil ikke tilbake.

Dessuten mener hun å ha funnet en livsstil hun skal klare å leve med resten av livet.

– Jeg er glad i mat, glad i det sosiale og glad i å ta meg en fest i ny og ne. Det har jeg gjort, men så sier jeg til meg selv at «så skal du tilbake til sånn du gjorde før helgen», sier Zlatanovic, som likevel påpeker at hun er forberedt på at det vil bli vanskelig.

– Jeg har ikke noe valg. Da er det diabetes og hjerte- og karsykdom som venter på meg. Det er ikke noe alternativ.

– Hva er det viktigste du har lært?

– Jeg har lært at helt vanlig mat er godt nok. Det er ikke logisk å tenke at man aldri skal spise sjokolade eller bestemors bløtkake igjen. Det du spiser når du koser deg – så lenge det ikke er hver dag, slik det var for meg før – er helt greit, sier Zlatanovic.

Trenger mindre energi

– Hva er viktigst for at man skal klare å gå ned i vekt og bli der?

– Finn en livsstil du trives med og ønsker å følge hele livet. Skal du ha en varig endring så må du også endre vaner permanent. Går du tilbake til det gamle, så får du ofte de gamle resultatene, sier Tårnes.

Hun påpeker at du ofte mister en del muskler når du går ned i vekt på ekstremdietter, noe som er med på å redusere forbrenningen og gjør det vanskeligere å holde vekta etterpå.

Fedmeforsker Jøran Hjelmesæth har tidligere også påpekt at det er flere mekanismer som kan gjøre det å holde vekta etter vektnedgang vanskeligere. For eksempel vil, dog i varierende grad, for eksempel spareblusseffekten spille inn.

Når du har gått ned i vekt, ønsker kroppen din å holde på kaloriene, og forbrenningen settes hos mange litt ned på grunn av det – i tillegg til at du altså veier mindre og derfor trenger mindre energi. I tillegg vil du trenge mindre mat når du også veier mindre.

Ifølge ham og klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius er det imidlertid ikke noe i veien for å gå raskt ned i vekt.

– Det handler jo om hva som motiverer deg og. En del mennesker blir veldig motivert av å få den kickstarten, og nyere forskning har vist at du ikke mister så veldig mye mer musklemasse ved å gå raskt ned i vekt, slik vi trodde før, har Borchsenius påpekt overfor Nettavisen.

Hjelmesæths fem tips for varig vektnedgang

Hjelmesæth har tidligere påpekt at selv om det er vanskelig å holde vekta etter vektnedgang er det ikke umulig og mange lykkes. Han har også delt fem råd for varig vektnedgang:

Kunnskap: Lær litt om hvordan kroppen fungerer etter vektnedgang

Forbered deg: legg en livsstilsplan for etter at du har gått ned i vekt. Det er viktig at den passer for deg, og gjør det mulig for deg å leve med.

Lag deg strategier: Hva skal du gjøre om det blir vanskelig å følge den planen du har?

Fysisk aktivitet gir høyere forbrenning, og styrketrening kan også øke hvileforbrenningen. Trening kan i tillegg bedre søvnen, som igjen kan virke positivt på vekta.

Husk hos fiberrike matvarer og proteiner gir god metthetsfølelse. Frukt og grønt tar opp mye plass i magesekken på å få kalorier.