«Jeg er dypt bestyrtet over det som avdekkes. Er Nordlandsbanen snart en saga blott»?

Av

Er Nordlandsbanen snart en saga blott? Regjeringas eller Svenska Jernvegens (SJ) skyld?

DEL

Meninger«Alle» vet at Svenska Jernvegen (SJ) vant anbudet for togtilbudet på Nordlandsbanen i fjor og andre togstrekninger etter hvert.

Vet virkelig «alle» hvordan det blir? Jeg må si at jeg er mistenksom, dypt bekymret og forskrekket.

En ting er hva bekjente forteller. De forteller at man kan bestille togreiser med avganger som ikke går og at det tar ukevis å få disse billettene refundert. Det med å «utsette» seg for et masse styr, fordi man må vente kjempelenge på refusjoner er nå en ting. Noe helt annet er jo da, at man ikke kommer seg av sted. Kanskje har man bestilt tilslutningsbillett med fly f.ex fra Værnes hvis man vil lenger sør. Da får man jo heller ikke benyttet flybilletten. En bekjent opplevde dette 4 ganger – for å komme seg av gårde – med buss for tog der heller ikke bussen gikk. Den gikk 8 timer senere men ikke en eneste SMS eller mail om at dette var «greia». Helt utrolig!

Det andre er hva kunderådgiveren fortalte meg den 11. juni:

Det gjorde visstnok ingenting at man kunne bestille billetter til tog som ikke gikk – «man får det jo refundert». «Vi i VY driver å samkjører SJ-tilbudet på nettet nå i sommer så derfor blir det slik». På spørsmål om hvorfor de ikke bare kunne slette avganger som ikke var aktuelle, kunne de ikke det. «Det er bare å bestille, og går ikke toget, blir billetten refundert».

Jeg spurte videre: «Hva med Polarsirkelpendelen som går strekninga Mosjøen – Bodø med avgang kl. 0700 som blant annet pasienter, pendlere, studenter til Nord Universitet på Mo og i Bodø bruker og der toget er stort sett fullt hver morgen? Og der dette toget ikke har gått under «lock-down? Blir dette togtilbudet igangsatt ved skolestart i august?» «Nei det kan du ikke regne med. Så langt som vi har tenkt det nå, blir den nok å utgå»

Javelja. Så det er dette regjeringa har planlagt, med å akseptere et så dårlig anbud at livsviktige avganger ikke kan gjennomføres? Studenter på sykepleierutdanninger, politi-, lærer- og en mengde utdanninger her i nord er altså av null viktighet? Skal vi bare skylde på Coronaviruset? Er det lov å bli mistenksom og forbannet? Skal alle kjøre bil? Visste samferdselspolitikerne på Stortinget og på fylkesnivå hvordan det ville bli? Hvilke faktorer og strekninger ble skissert av utlyser som viktige å beholde? Hvem vedtok at Polarsirkelpendelen skulle legges ned? Visste politikerne det? Er vi i nord holdt for narr ved ikke å bli funnet verdige såpass som en liten informasjon i et nyhetsoppslag på hvordan dette skal bli? Det ville virkelig vært fint med noen oppklarende sanne svar. Dette må virkelig informeres om til befolkninga her nord.

NordNorgeBanen – selvfølgelig ble den nedstemt fordi «noen» antakelig visste at ikke engang «før-koronatilbudet» skulle opprettholdes.

Og sånn «by the way»: På Dovrebanen – fra Oslo til Trondheim – går det 2 nattog i uka. Fredag og søndag. Kanskje dette egentlig er et nasjonalt anliggende, ettersom det berører så mange?

Jeg er dypt bestyrtet over det som avdekkes og jeg frykter at vi står overfor ei framtid der den mest miljøvennlige reisemåten raseres. Og et mangeårige togtilbud har bidratt til utvikling og utdanning av kritisk personell i vår landsdel. Dette må våre nordnorske, trønderske og andre fylkers stortingspolitikere virkelig sørge for å avklare og stoppe.

Og Widerøe har selvsagt skrudd opp prisene parallelt med dette.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags