Gå til sidens hovedinnhold

Hvem surrer med E6 Helgeland Sør?

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Nasjonal transportplan er lagt fram. Regjeringas vilje er klar. Det står svart på hvitt at E6 Helgeland Sør skal bygges, uten penger til strekningene lengst sør i Grane (Trøndelag grense-Majahaugen og Flyum-Kappfjell-li). FrPs Hanne Dyveke Søttar sier til media på Helgeland at vi ikke kan surre mer med dette prosjektet. Men Søttar sier ikke hvem som har surret.

Strekningene står igjen som en skamplett etter FrPs sju år i regjering. Hun sier ikke at surret startet da FrP hadde både samferdselsministeren og finansministeren. Søttar sier heller ikke at alle budsjettene siden regjeringsskiftet i 2013 er blitt vedtatt med FrPs velsignelse. Det betyr at FrP må bære ansvaret for surringa, det vil si: manglende finansiering og oppstart av strekningene lengst sør i Nordland, sammen med regjeringspartiene.

FrP var stolte som haner på at de ikke ville bygge veier stykkevis og delt. De ville bygge sammenhengende 110 og firefelts motorvei. Men dette gjelder ikke lengre når en krysser grensen til Nordland. Da er det slutt på visjoner om 110 og fire felt. Da er det slutt på sammenhengende veiutbygginger. Da kan folk betale bompenger på veier som ikke bygges.

Helgeland Sør omtales nå som fullført. Det er feil. Strekningene som stå igjen er til sammen under 10 km. Frp-ministeren ble utfordret fra Stortinget på strekningene samme måned som de falt ut av E6 Helgeland Sør, i desember 2018. Siden har FrP funnet penger til forskjellig, men aldri til dette.

Alle kan gå inn å se på Senterpartiets alternative statsbudsjett for de siste årene. Der har det vært en rød trå: Vi har satt av penger til oppstart på E6 Trøndelag grense-Majahaug og Flyum-Kappfjell-li. Frp kunne stemme for vårt alternative statsbudsjett, men de har holdt seg med sine venner i Høyre, Venstre og KrF. Frp er fortsatt garantisten for en høyreregjering.

Kommentarer til denne saken