– Hurtigbåtene er en del av livsnerven

Bildetekst: Ordfører Bård Anders Langø sier at Alstahaug kommune nå går inn i kampen for å fortsatt kunne få sende gods med hurtigbåtene, samt at de reagerer på kravet om at signifikant bølgehøyde går ned fra fire, til 2,5 meter. – Dette vil få uante konsekvenser for folk på kysten, nøringslivet og offentlige tjenester, sier Langø. Foto: Jill-Mari Erichsen

Bildetekst: Ordfører Bård Anders Langø sier at Alstahaug kommune nå går inn i kampen for å fortsatt kunne få sende gods med hurtigbåtene, samt at de reagerer på kravet om at signifikant bølgehøyde går ned fra fire, til 2,5 meter. – Dette vil få uante konsekvenser for folk på kysten, nøringslivet og offentlige tjenester, sier Langø. Foto: Jill-Mari Erichsen

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

– Nye krav til bølgehøyder, og forslag om at båtene ikke får frakte gods gjør situasjonen dramatisk, sier ordfører Bård Anders Langø.

DEL

Han er bekymret for hurtigbåtrutene på Helgeland.

Det er de nye forslagene om å senke kravet til signifikant bølgehøyde fra fire meter til 2,5 meter som fylkesråden nå signaliserer som ordfører Bård Anders reagerer på. Han mener dette vil få store konsekvenser blant annet for Trænaruta, og da igjen regionssentret Sandnessjøen.

I dag er det hurtigbåten «Helgeland» som går til Træna. «Helgeland» skal imidlertid ut av drift fra 1. februar og båten som er meldt som erstatter for «Helgeland» vil ikke kunne gå til Træna ved dårlig vær.

– Med en endring av kravet til bølgehøyde fra fire til 2,5 meter vil det være en stor sannsynlighet for at det er veldig mange dager i løpet av et år som hurtigbåten ikke vil kunne gå til Træna, men blir liggende til kai her i Sandnessjøen. Det er ikke bra, verken for de som bor langs kysten, i Træna eller for oss i Sandnessjøen, sier Langø.

Han forteller at Alstahaug kommune er svært bekymret for situasjonen, og har også fått flere innspill fra næringslivet om saken. At det også har kommet forslag om at alt av gods ikke lengre skal kunne sendes med hurtigbåtene opplever han som dramatisk.

– Vi har hatt en drakamp for å beholde kystgodsruta. Nå fikk vi beholde den en dag per uke. Tilbudet er ikke optimalt, men det er der. Men hvis vi nå i tillegg skal miste muligheten til å frakte gods på hurtigbåtene til søndre og nordre del av Helgeland, så vil det kunne bli katastrofalt.

Vil ramme tjenester

Dette mener han vil ramme både folk som bor langs kysten, og tjenestene som i dag leveres via regionssenteret i Sandnessjøen.

– At folk ikke kommer seg inn til Sandnessjøen vil ha betydning for sykehuset, for tannleger og for næringslivet. De nye kravene vil kunne få dramatiske konsekvenser for levering av offentlige tjenester, og i verste fall så vil trafikken snu mot andre deler av distriktet vårt. Det ønsker vi ikke. Vi ønsker at Sandnessjøen som regionssenter skal kunne levere de tjenestene som folk trenger.

Alstahaug kommune vil derfor be fylkesråden om å se på saken om krav til bølgehøyde, samt til levering av gods.

– Vi kan ikke sitte å se på at tjenestene som hurtigbåtene leverer i dag bare forsvinner. Vi vet av erfaring at da kystgodsruta forsvant, så kom det oppsigelser i etterkant av dette. Så dersom man ikke får levere gods via hurtigbåten, vil skape negative konsekvenser for næringslivet.

– Vi håper også at de vil kunne se på om det er mulig å beholde «Helgeland» i drift på trænaruta. Om den kan ombygges eller oppjusteres. Noe må i hvert fall gjøres.

Må stå samlet

Langø mener at nå må folk på kysten stå samlet i solidaritet.

– Hurtigbåtene er livsnerven til kysten. Endringer her vil få stor betydning for veldig mange mennesker, og vi stiller oss 110 prosent bak denne saken. Offentlige tilbud langs kysten er viktig, og det er viktig at vi opprettholder de gode tilbudene som vi i dag har, sier ordfører Bård Anders Langø.

– Må ta vare på kysten

Venstre har nå engasjert seg i hurtigbåtsaken, og gruppleder May Valle i Nordland fylkeskommune tar nå saken opp med Fylkesrådet for en ny vurdering.

– Det som er at man føler på dette med at distriktene nå er i ferd med å tape terreng. Hvis vi ikke tar vare på kysten og samfunnet der, så vil vi rammes totalt på sikt. Hvis folkene flytter, så ikke grunnlaget for arbeidskraft være til stede. Styrken vår er at vi har de samfunnene som har de kvalitetene som de har, sier May Valle og fortsetter:

– Jeg føler derfor en viss uro når jeg tenker på at endringene som er varslet klimatisk med kraftigere stormer. En rapport viser at det var bare fire dager mars i fjor med bølgehøyde under fire meter. Med de nye kravene vil man ikke få muligheter til å få fraktet folk til lege og sykehus. Så denne manglende tryggheten vil påvirke om folk bosetter seg langs kysten eller ikke.

– Å fire på kravet er ikke bra

Hun tror at for å kunne bevare kystnæringen slik den er i dag, så må det etablereres et sikkert og godt kommunikasjonstilbud.

– Å fire på kravet er ikke bra. Men nå har vi tatt opp saken, og så får vi se hva slags svar vi får. Er ikke svaret tilfredstillende nok for oss, så vil vi ta saken videre til Stortingets spørretime. Da løfter vi det så langt som vi kan, og det må være klart. Hvis det ikke etableres et skikkelig samferdselstilbud, så kan vi bare pakke sammen, sier May Valle.

Artikkeltags