Grønt skifte i samferdselen på Helgeland

Av
DEL

Leserbrev 

Fortsatt er privatbil transportmidlet folk flest bruker for å dekke sine transportbehov, men vi får stadig høre at dette må vi endre på. Grønt skifte kalles det. Bakpå bussen står det at den reduserer utslippa med svevestøv med 96 %, og fylkeskommunen har en kampanje som heter ti gode grunner til å ta bussen.

Men virkeligheten er dessverre en helt annen enn i de urealistiske kampanjetekstene.

Pga korona-pandemien har bruken av rutegående trafikk sunket drastisk. Derfor har mange trafikkselskap fått tillatelser til å kutte avganger. Selv i denne landsdelen hvor det ikke finnes smitte, så har Vy/SJ fått lov til å kutte drastisk i avgangene, særlig i avgangene til og fra Helgeland.

Før koronaepidemien var det åtte tog- og bussavganger hver vei mellom Mo og Mosjøen hverdager, og tre og fire på lørdager, og fem på søndagene.

I sommer blir det fem på hverdager, tre lørdag og søndag. Ikke SÅ ille, tenker du kanskje, men de avgangene som er borte, er de avgangene som skapte et brukbart tilbud.

Ta f.eks. Mosjøen. På en hverdag tidlig i juni i fjor gikk buss eller tog til Mo ca kl 05.00, 07.00, 09.00, 11.30, 13.30, 15.30, 17.00 og 21.30. Definitivt til å leve med. Stryk ut 07.00, 17.00 og 21.30 og tilbudet er nå helt ubrukelig.

Skal du i retur, så var rutene omtrent slik: kl 06.00, 08.00, 10.30, 12.00, 15.30, 16.30, 20.30 og 00.30. Her strykes 08.00, 10.30 og 20.30. Restavgangene er dessverre konsentrert midt på dagen.

Før var det altså omlag to timer mellom hver avgang, men i sommer blir det fire-seks timers intervall på dagtid.

Som der jeg vanligvis bor, i Fredrikstad, så virker det som at de rutene man kan observere fra taket på rådhus eller fylkeshus derimot er fredet vilt. Slik er det også i Bodø. Toget Saltenpendelen mister bare to av i snitt åtte avganger, mens bybussene i Bodø ruller etter gamle ruter.

Når det gjelder vennskapsbyene Mo i Rana og Mosjøen, så er det helt selvsagt at to av de tre kutta avgangene hver vei burde vært erstattet med en intern buss for tog-løsning. Det er et under at fylkeskommunen ikke protesterer mot at myndighetene i Oslo har fritatt jernbaneselskapet å opprettholde avganger de har konsesjon på. Fylkeskommunen får enda færre passasjerer med enda større underskudd som resultat.

Tidligere i vinter hissa jeg meg opp over at fylkeskommunen brøt korrespondanse til Dønna og Herøy hver kveld for å sikre overgang fra tog til buss for ettermiddagstogene fra Trondheim og Bodø. Etter koronautbruddet har kveldsbussen til Sandnessjøen ikke sett en eneste togpassasjer. Men de få andre reisende fra Mosjøen må fortsatt godta 20 minutters beinstrekk på Mosjøen stasjon for å vente på to tog som ikke kommer, og deretter beskue siste ferge til Dønna og Herøy fra Helgelandsbrua.

La meg til slutt fortelle deg hvor greit det er å benytte det lille resttilbudet på Nordlandsbanen. Hvis du i det hele tatt vurderer å ta toget videre sørover fra Trondheim, så har du nå en forbindelse. Og det er nattoget. Dagtoget har bare forbindelse sørover fredag og søndag. Det har sannsynligvis aldri vært et verre tilbud noen gang etter at jernbanen ble åpnet, bortsett fra krigsårene. I hvert fall er vi tilbake til 1950-tallet. Skal du nordover fra Trondheim på dagtid etter kl 08, så må du vente på nattoget. Og en slektning fra Oslo som vil ta dette nattoget hit opp, får en hyggelig beskjed på billetten om at overgangen i Trondheim er så kort at det ikke er garantert overgang, så da er det bare å begynne å bite negler hvis toget over Dovre blir forsinket.

Men nå er Widerøe igjen i lufta med avganger fra alle flyplassene. Fortsatt snakk om grønt skifte?



Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags