«Etter et kvarters kjedsommelig venting hadde jeg plutselig fått beskjed om at jeg måtte betale 20 kroner ekstra, bare for å ha eksistert inne på Vinmonopolets område»

DEL

Parkeringsparodi

God helgHvert år i desember finner jeg fram nødvendig utstyr, varsler folk om hvor jeg skal gå, krysser fingrene og begir meg ut på en real poltur. Da er det nemlig på tide med den årlige innhandlingen av julegaver. 10–12 flasker rødvin i Vinmonopolets lekre gaveinnpakning, oppdrag utført!

Den eneste ulempen med denne forholdsvis lettvinte julehandelen er at jeg langt ifra er eneste med samme plan. Så jeg må stå i kø. Ganske lang kø. Og det er kjeeedelig!

Men det er en ting som hadde gjort hele opplevelsen enda verre. Tenk om Vinmonopolet hadde tatt seg ekstra betalt bare fordi jeg hadde stått i køen? Etter et kvarters kjedsommelig venting hadde jeg plutselig fått beskjed om at jeg måtte betale 20 kroner ekstra, bare for å ha eksistert inne på Vinmonopolets område.

Heldigvis kommer ikke det til å skje, for jeg antar at sjefene i Vinmonopolet har litt vett i skallen. I motsetning til de som driver Avinor.

Det har blitt sagt og skrevet mye om den håpløse parkeringsordningen Avinor innførte i fjor. Ved Kjærstad lufthavn, og 23 andre lufthavner, skulle Avinor «modernisere parkering på flyplassene med framtidens teknologi», skrøt selskapet før de rullet ut automatisk skiltgjenkjenning.

Og så traff dritten vifta. Ved hver bidige flylanding- eller avgang er det trafikkaos på vei ut til Kjærstad. Parkeringsgebyr sendes til feil person og med gal sum. Støtt og stadig skriver en avis om at skiltgjenkjenningen har gjort noe feil, og støtt og stadig beklager Avinor og lover at de skal ordne opp.

Det er vel og bra det, men systemet burde kanskje fungert før det ble tatt i bruk?

En ting er de som klager på fakturaen og som får beskjed om at de slipper å betale, men jeg lurer på hvor mye Avinor får inn fra folk som ikke vil, tør eller kan si ifra om feilen. Det bør være en selvfølge at slike systemer ikke påfører folk feilaktige utgifter.

Det andre store problemet med den parodiske parkeringsordningen er at det kun er satt av 10 minutter for å plukke opp folk på flyplassen, før biler registreres som «parkerte» og man må betale. For alle som noensinne har prøvd å hente noen på en flyplass er det åpenbart at det er altfor liten tid, og det hele skaper bare et trafikalt rot som minner litt om lekerommet til nevøene mine. Biler står parkert langs veien helt fra Øya til Kjærstad. Den siste bakken opp til flyplassen minner om dommedagsfilmer der kolonner med biler har rømt i panikk helt til de har gått tom for bensin og parkert langs veikanten.

I tillegg prøver alle å komme seg raskest mulig inn og ut av flyplassområdet for å unngå betaling. Så derfor står det alltid en haug med biler på tomgang nærmest mulig inngangen og venter på at folk skal komme ut med bagasjen, før bilen suser av gårde ned bakken igjen. Ikke akkurat miljøvennlig, og jeg vil påstå at det er direkte trafikkfarlig for alle som kommer gående ut fra flyplassen. Så vidt jeg vet har heldigvis ingen blitt påkjørt ennå, men jeg er redd det bare er et spørsmål om tid.

Nå har det håpløse parkeringssystemet vært i drift i ett år. Kanskje det er på tide at Avinor tar til fornuften og i alle fall får justert tiden man har til å hente folk på. Så får vi bare håpe at «framtidens teknologi» blir litt bedre til å kjenne igjen bilskilt etter hvert.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags