Gå til sidens hovedinnhold

«Åpner man opp den game fjordveien for syklister og turfolk, kommer Mosjøen garantert til å få en av landets mest spektakulære inngangsporter»

Artikkelen er over 3 år gammel

Go helg Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Aldri før har det blitt syklet mer på Helgeland enn nå. De siste årene har en voksende strøm av glade turister tråkker seg langs kysten; overnatter, spiser og legger igjen tusenvis, ja millioner av kroner. Og kystfolket gnir seg lykkelig i hendene. For dette er i ferd med å bli big business, og vi ser at rorbuer, hytteutleie, restauranter og hotell gror opp i øyhoppingens hjulspor. Selv store reisebokgiganter som Lonely Planet roser Helgeland opp i skyene. Og turistene sykler. På alle verdens språk. For dette er den nye storsatsingen innenfor turistnæringen – aktiv ferie i mytisk natur.

Det er derfor nærmest uforståelig at en kystby som Mosjøen som attpåtil er utnevnt til Nordlands sykkelhovedstad, nesten er hermetisk stengt ut mot store deler av dette sykkeleventyret på kysten. Og det av en veistubbe på noen få kilometer som er proppen i systemet. Jeg tenker da på det som nå er Fylkesvei 78 som delvis ligger avstengt og folketom langs den nydelige Vefsnfjorden. Den kan bare forseres nærmest med livet som innsats etter at den sykkelfrie Toventunellen ble åpnet.

Jeg kom til å tenke på dette for et par uker siden da en gjeng venner fra Oslo ønsket å øyhoppe på Helgeland og så videre nordover med en sveip innom Mosjøen og årets Galleria og Byfesten som de hadde hørt så mye om. Jeg måtte dessverre skuffe dem og fortelle at de da måtte basere seg på buss – om det da var plass på lokalbussen for seks sykler eller hyre privat biltransport. Ikke akkurat uovervinnelig, men akkurat nok trøblete til at de valgte å "bypasse" Mosjøen dette året.

Jeg tror ikke de er de eneste som velger en slik løsning. Det er synd når jeg tenker på at Mosjøen og Indre Helgeland har en både eksotisk og vakker vei inn fra havet. Den gamle riksveien, nå fylkesvei 78, har alle disse kvalifikasjonene. Bare lukk øynene å se det for dere. Flere kilometer med bilfri vei. Utsikten over fjorden, fjellene som stiger rett opp på den ene siden av veien, på den andre siden småseien som spretter over vannflata.

Men det som venter turistene nå om de – på tross av bom og advarsler – gir seg i kast med den stengte veien, er et 150 meter langt steinras som de må klatre over ved Remneset. 471 meter sykling i stummende mørke gjennom Korsnestunellen. Selv garvede lokale sykkelentusiaster forteller at de kvier seg for en slik tur. Det er vanskelig å orientere seg i tunnelen uten sterke hodelykter. Det ligger både steiner og grus i veien. I tillegg kan det forekomme steinsprang ned fra fjellet. Men alt dette uveiskomne utgjør bare en mindre del av dette veistrekket.

Derfor er det så uforståelig at dette er et uløselig problem i dag, i en tid der vi bygger romstasjoner og planlegger marsferder. Selvsagt har dette noe med økonomi å gjøre. Selvsagt har dette med politikk å gjøre og manglende samarbeid eller uenighet på tvers av kommunegrenser og etater. Men den stengte gamleveien eller Fjordveien som den også blir kalt, vekker opp følelser hos folk flest. Hos høyhopperne, turfolket, syklistene og ikke minst for dem som har hus og hytter langs fjorden.

Sykling er et trendy steg inn i framtiden. Den inneholder alle de godordene man trenger for ei bærekraftig framtid. Åpner man opp den gamle fjordveien for syklister og turfolk, kommer Mosjøen garantert til å få en av landets mest spektakulære inngangsporter.

Kommentarer til denne saken