Sier null og niks om Urbanet-analysen nå

Seriøs rapport: Tom Cato Karlsen konstaterer den 132 sider lange Urbanet-rapporten er seriøs.Foto: Jon Steinar Linga

Seriøs rapport: Tom Cato Karlsen konstaterer den 132 sider lange Urbanet-rapporten er seriøs.Foto: Jon Steinar Linga

Artikkelen er over 4 år gammel

Toppledelsen i Samferdselsdepartementet har enn så lenge ingen mening om lufthavnstruktur på Helgeland.

DEL

Statssekretær Tom Cato Karlsen i Samferdselsdepartementet opplyser at rapporten «Eventuell endring av lufthavnstrukturen på Helgeland», produsert av Urbanet Analyse AS, nå skal ut på en tre måneder lang høringsrunde.

Dette skjer flere måneder før Avinor gjennom konsesjonsarbeidet for en ny lufthavn har jobbet fram et reelt investeringsbehov for en ny flyplass på Hauan.

– Min kommentar til Urbanets rapport er at vi velger ikke å si så mye. Vi registrerer at den har kommet. Vi har fått en gjennomgang av den, og konstaterer at den har en del konklusjoner som noen hadde ventet og andre ikke ventet, sier Karlsen.

– Har rapporten stor tyngde i arbeidet omkring lufthavnstruktur på Helgeland?

– Vi vil se på alle innspill fra selve dokumentet, men også fra andre.

I nærmest samme øyeblikk som departementet sist uke offentliggjorde rapporten fra Urbanet, stakk også PLU Hauan en egenbestilt rapport fra Møreforsking ut i offentlighetens lys.

– Jeg regner med at PLU Hauan sender den inn som sitt høringssvar, sier Karlsen.

– Er Urbanets rapport grundig?

– Vi har bedt om en seriøs rapport fra en seriøs aktør. Nå gjenstår høringsrunden. Når innspillene har kommet inn, vil vi si mer om veien videre.

Tirsdag sa fylkesrådsleder Tomas Norvoll til Helgelendingen at han regner med at fylket innen ganske kort tid må si noe om prioriteringer i forhold til tre kostnadskrevende lufthavnprosjekt i Nord-Norge: Gimsøya i Lofoten, Bodø lufthavn og PLU Hauan.

PLU Hauan har i mange år hevdet at en ny flyplass vil koste 1,1 milliarder kroner.

Dette har for lengst blitt et tall som en del toneangivende kilder vil hevde er opp til flere milliarder kroner for lavt.

– Er 1,1 milliard kroner for lavt, Karlsen?

– Vi venter nå på kostnadsberegningene som Avinor skal utføre omkring PLU Hauan, og avventer derfor tallene.

Artikkeltags