Gå til sidens hovedinnhold

Svær motstand mot Hauan - Ranværingene bygger luftslott

Artikkelen er over 5 år gammel

Det er enorm motstand mot nedleggelse av Kjærstad. Et samlet næringsliv slakter Hauan-planen.

Det er iallfall det inntrykket Helgelendingen har etter å ha kontaktet flere tunge aktører innen næringslivet i Vefsn.

Usikkerheten rår

Det er stor frykt for at en eventuell nedleggelse av Kjærstad skal få alvorlig ringvirkninger for den lokale satsinga. At nye gründere skal velge Mo istedenfor Mosjøen. At kulturlivet skal bli skadelidende og at byen skal få redusert kompetanseheving og mindre tilflytting av nye innbyggere – hvis det utenkelige skulle skje – at politikerne skulle vedta å legge ned Kjærstad.

Les også: – Mister vi Kjærstad, kan vi bli tvunget til å legge flere av kursene våre til Mo i Rana. Det vil være et tap for distriktet.

60.000 reisende

– Vi har hatt flyplassen i 30 år. 60.000 reisende bruker i dag Kjærstad. Det vil bety en enorm forringing av byen og distriktet om den skulle forsvinne, sier ordfører Jann-Arne Løvdahl.

Han trekker også fram de store investeringene som er gjort, blant annet innenfor reiseliv og hotellnæring. Alt med bakgrunn i en fortsatt flyplassdrift i byen.

Det skjer nesten ikke et politisk møte uten at kommunikasjon og lokalisering av flyplass dukker opp som tema.

– Jeg har månedlige møter med selve hjørnesteinsbedriften i byen, Alcoa, og det er ikke til å stikke under en stol at flyplassen er et jevnlig tilbakevendende tema.

Les også: – Legges flyplassen ned, ja, da flytter jeg fra Mosjøen.

Politisk utålmodighet

Det er også tydelig, iallfall i den rundspørringen som vi i Helgelendingen har hatt med næringslivsaktørene, at det er stor politisk utålmodighet i byen.

– Hva gjør politikerne egentlig? Hvorfor har Hauan- planene kommet så langt uten at noen har satt foten skikkelig ned? spør andre.

Samtidig er det flere som står fram og berømmer ranaværingenes strategi og dyktigheten i å fremme Hauan-prosjektet.

Les også: – Vi fikk det siste agenturet kun fordi vi hadde lett tilgang til en flyplass.

Et luftslott og en illusjon

– Men det er egentlig ikke annet enn et gedigent luftslott, bygd på en illusjon, som Roar Møller, kulturpersonlighet og eier av Gilles Café, velger å kalle Hauan-prosjektet. Og her får han støtte hos Bjørn Larsen, daglig leder i Mosjøen Næringsforening.

– Hauan er et oversolgt luftslott som ikke henger på greip etter de opplysningene som er kommet fram, sier han, og tenker da på selve kostnadene ved prosjektet.

Les også: Rådmannen ser mørke skyer i horisonten hvis Kjærstad forsvinner.

Millionoverskridelser

Det var først stipulert til 1,1 milliarder kroner. Nå har det steget til over tre milliarder kroner. Og de 400 millionene som næringslivet lokalt skulle betale, har smuldret opp til ingenting. I tillegg er det kommet til nye tilleggsproblem som de svære masseuttakene som må til, fra de antatte fem millioner kubikkmeter til de nå nærmere 9 millionene. Og som om det ikke skulle være nok, så viser de nye og uavhengige utredningene fra Urbanet Analyse at trafikkgrunnlaget for Hauan-prosjektet er langt under det glansbildet som er solgt.

Les også: – Det kommer til å bli vanskelig å drive hotell i Mosjøen uten flyplassen vår.

Vil bli økonomisk muskel

Teorien til de lokale næringsutøverne i Mosjøen er følgende: Ranværingene ser på Hauan som et middel til å bli den store økonomiske motoren på Helgeland.

– Vi har sett det samme ved tidligere flyplassutbygginger. Den som får flyplassen, blir kongen på haugen. Det er bare å tenke på Gardermoen. Den er blitt stor på bekostning av Hurum, sier Bjørn Larsen.

Kulturlivet i Mosjøen vil bli kraftig hemmet hvis Kjærstad legges ned.

Næringslivet etterspør raske avgjørelser og effektivitet.

– Alle er klar over at Hauan betyr et forringet tilbud

– Pasientene våre vil få et langt dårligere tilbud

Kommentarer til denne saken