KLASSE PÅ FILMBESØK: 3. til 7. trinn ved Tverlandet skole i Leirfjord har vært på tur til Mosjøen og filmselskapet A3DS for å legge kommentarer på sin egen animasjonsfilm om bærekraftig utvikling. Fremst står Benjamin Andreassen, Dennis Ulvang og Emma Jakobsen. I andre rad filmmann Sondre Tverå, Aleksander Ottermo Olsen, Morgan Nyland, Simen Mikalsen Justad og Ulrikke Jakobsen. Bakerst lærer Anita Midtgard, Marlen Nyland, rektor Alice Jenssen og filmmann Christian Sivertsen.

Felles drivhus i bygda og flytende fiskerestaurant - slik vil elevene sikre ei bærekraftig framtid i Leirfjord

Hvordan sikrer vi ei god og bærekraftig framtid? Ved hjelp av unge, kloke hoder fra Leirfjord, selvfølgelig!
Av
Publisert
DEL

– Hæ??? Hva bærekraftig utvikling ER??? Vet du ikke DET???

De åtte elevene fra 3. til 7. trinn ved Tverlandet skole i Leirfjord tror ikke sine egne ører. Sitter det virkelig en mann foran dem og SPØR hva bærekraftig utvikling er.

– Hallo. ALLE voksne vet DET!

– Gjør de?

– Ja!!!

– Men jeg tror dere må forklare meg likevel.

– Ahhh, ååååkei. Bærekraftig utvikling er livet til dyrene og fiskene og alle de andre og trærne og gresset og alt det som lever på jorda som ikke må få søppel på seg. Og regnskogen og Hemmeligbekken som har veldig godt vann som renses av mosen! Bortsett fra nå som bekken er nedsnødd, men vannet er reint likevel. Under snøen.

– Ja vel? Så… Bærekraftig utvikling er altså at vi lever og oppfører oss på en slik måte at også de menneskene som kommer etter oss får god mat, rein luft, rein luft og fin natur?

– Ja!!! Du VISSTE det jo!

Folk visste lite

Det er noe som heter «vis, ikke fortell», og nå er det selvfølgelig unødvendig å fortelle at elevene fra Leirfjord er en svært interessert og oppglødd gjeng. Noen skikkelige nysgjerrigperer, og det passer perfekt. Skolen har ved flere anledninger utmerket seg i Nysgjerrigper, Forskningsrådets tilbud til grunnskolen, der målet er å gjøre unge, kloke hoder mer nysgjerrig på forskning og hva den kan brukes til. Hvert år deltar cirka 3.000 elever i Nysgjerrigper-konkurransen, og nå har Tverlandet skole virkelig gravd etter kunnskap, og tatt moderne teknologi i bruk. Sist uke var elevene på tur til Mosjøen hvor de besøkte filmselskapet Advanced 3D Solutions (A3DS) i kontorfellesskapet Væxt, der daglig leder Christian Sivertsen og nestkommanderende Sondre Tverå har laget enkle, men finfine animasjoner av elevenes idémyldring til «Hvordan får vi bærekraftig utvikling i bygda vår til å vare i framtida?», en oppgave de unge forskerne har laget selv, til seg selv. Alt begynte med en spørreundersøkelse som samlet 18 svar fra sambygdingene.

– Konklusjonen var faktisk at mange vet ganske lite om bærekraftig utvikling. Det er i hvert fall få tanker om framtida, noe elevene har gjort noe med. Her kommer filmen inn, sier rektor Alice Jenssen. Med hjelp fra Den kulturelle skolesekken, Den naturlige skolesekken og egne midler fra Nysgjerrigper, var det ingen problem å betale de 30.000 kronene som måtte til for å lage animasjoner. Målet er at filmen i hvert fall skal legges på skolens heimesider, men helst også på Youtube. Publikum vil få høre elevene selv som leser kommentarer på den cirka tre minutter lange snutten, noe som er god tid til å vise mye. Helt mot slutten kommer budskapet: «Vi oppfordrer alle i verden vår til å bli bedre og mer bærekraftig, for om vi ikke tar vare på hjemmet vårt, kan det verste skje med vår planet og alle som bor på den.»

Fiskerestaurant og drivhus

Kreativiteten til bærekraftig utvikling på Valberg og resten av Tverlandet er mildt sagt stor. Elevene foreslår at bygda lager et felles drivhus med depot for levering av biologisk avfall, der man kan leie dyrkeplass og ha et stort lager. Her kan man ha et belønningssystem som registreres på gårds- og bruksnummer, der folk som er flinke til å levere søppel de har plukket, kan hente grønnsaker som belønning. Det kan også legges en båt på fjorden i Dagsvika, med et garn som henter opp smått og stort. Dette garnet vil selvfølgelig også sope med seg fisk som kan leveres i et akvarium i strandkanten, og denne fisken kan serveres på en egen, flytende fiskerestaurant. Flytende hus er også bra for bosettinga, Valberg kan ha safari og eget langhus på grunn av bygdas vikinghistorie, og det kan anlegges lekeplass i skogen oppfor skolen, der det kan være stjernekikkert og mulighet til å drikke fra Hemmeligbekken. Skoleåret 2016/2017 ble Tverlandet skole kåret til Gull-vinner i åpen klasse i Nysgjerrigper for oppgaven «Hvor kommer vannet i Hemmeligbekken fra?»

– Vi skal gjøre det kjempebra i år også, sier gjengen.

A3DS har jobbet raskt. De fikk vite om prosjektet først i januar. Christian Sivertsen og Sondre Tverå forteller at de måtte legge seg på et gjennomførbart nivå.

– Så bildene er ikke fotorealistiske, mer tegneserieaktige, sier karene, men elevene er storfornøyd. Det er også produsentene med sine åtte kommentatorer, som leste inn manus på en smarttelefon.

– Vi gjør det så enkelt som mulig, sier Christian. Fristen for levering av oppgaven er 15. mars. Etter det er det bare å smøre seg med bærekraftig tålmodighet blandet med spenning. Noe elevene ved Tverlandet skole har blitt vant til.

Artikkeltags