«Etter siste ukes utspill fra Widerøe vil det bety en forverring av et allerede avmagret tilbud»

Av
DEL

KronikkDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger. (iSandnessjøen)

Der ingen skulle tru at nokon kunne - ha ein flyplass

«Morn, morn Sandnessjøen her er jeg», og teksten fra Øystein Sunde sin svært kjente sang om Widerøe er i ferd med å bli en svanesang. Den lokale flyplassen i distriktene er under stort press. Widerøe signaliserer et kutt på ikke mindre enn fire tusen (!) avganger, og forteller i sin pressemelding om en presset økonomi, svekkelse av den norske krona og at avgiftsøkninger fører til et betydelig svekket tilbud.

«Det var tross alt mye bedre før» er et uttrykk man skal være forsiktig med å ta i sin munn, men denne gangen er det et faktum! Enkelte flyplasser har opplevd en nærmest halvering av sitt tilbud fra bare få år tilbake. Siste anbudsrunde førte til en betydelig svekkelse av et daværende godt tilbud. På Helgeland sitter vi nesten ribbet tilbake etter at dagens regjering la om anbudsprosessen og sørget for «større fleksibilitet» for de selskapene som skulle levere et tilbud?

Samferdselsminister Håkon Kyllingmark er omtalt som skaper og tilrettelegger av et fantastisk nettverk av flyplasser som gjorde reiser internt i landsdeler, eller til de store regionale lufthavnene enklere og ikke minst raskere. De lokale lufthavnene ble til og med kalt «Kyllingmarker», og representerte framskritt og tilhørighet for store deler av Norge som nødvendigvis ikke kunne regnes som utpreget urbant.

Widerøe hadde allerede i mange år levert et flytilbud langs kysten der landingsforhold på havet var flystripa. På slutten av 60-tallet, under den kalde krigen, bygde den norske stat opp et nettverk av små kortbaneflyplasser som ble en revolusjon innen samferdsel, og har kanskje vært et av få distriktsutviklingstiltak som virkelig har fungert i nasjonen Norge.

Det har også lagt til rette for at lokalt næringsliv, offentlige tjenester og kanskje viktigst av alt sørget for gode helsetjenester når avstanden til de store sentrale sykehusene har vært lang, og samtidig sikret pasienter en trygg og forutsigbar reisevei.

Etter siste ukes utspill fra Widerøe vil det bety en forverring av et allerede avmagret tilbud. Etter siste anbudsrunde er det bare beingrinda som står igjen. Frekvensen ved våre lokale lufthavner kan i beste fall minne om en skamklipt sau på nedforing.

Ansvaret ligger på regjeringa, og bjellesauen er finansminister Jan Tore Sanner. Nå er det bare å åpne pengeboka. Når Siv ikke ville og Ketil Solvik-Olsen argumenterte med at fleksibilitet var viktig skjønner man at dette er en samferdselspolitikk som ikke er distriktene verdig.

Gjennom å sikre et godt rutetilbud med god frekvens legger man til rette for viktige tjenester der folk bor. Enkle avgiftsgrep for luftfarten kan være med på å styrke et lokalt og regionalt tilbud. Det motsatte er enda et knepp til høyre, og en styrt avfolking.

Paradoksalt nok diskuteres det som om at større lufthavner og enda større fly er en magisk trylleformel for bedre fleksibilitet og høyere frekvens.


Bård Anders Langø

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken