Gå til sidens hovedinnhold

En smakebit av sigøynerliv

Operafest under Tiendebytte

Artikkelen er over 2 år gammel

Kjærlighet, sjalusi og død skal lokke folket til Operafest i Tiendebytte.

På scenen står solister og Haløys Songkor, mens Helgeland Sinfonietta inntar orkestergrava under ledelse av Nicholas Carty. «Operafest med høydepunkter fra Carmen» er tittelen på årets forestilling – full scenisk oppsetning av Carmen blir i 2020.

– I år skal vi framføre utdrag fra mange operaer og musikaler. Trond Halstein Moe har laget en rød tråd gjennom forestillingen, så det blir en slags handling i det, sier Trond Wika – som skal spille fiolin.

Tonje Hjertås er dirigent for Halsøy Songkor, og har rollen som gatepiken og sigøyneren Carmen.

– Til neste år skal jeg være Mercedes. Ellers skal vi gå på lokale i valg av solister. Vi ønsker nordnorske operasangere.

Universelle følelser

I fjor sto en kammerversjon av La Traviata på plakaten og i 2020 står altså Carmen for tur. Men hva er det egentlig med opera? Spørsmålet går til Tonje.

– Opera kombinerer så mange kunstuttrykk – musikk, teater, kunst, design og scenografi. Ikke minst er det mye følelser som kommer til uttrykk – det er veldig mektig og kraftfullt.

– Og krevende?

– Absolutt. Ekstremsportøvelse på høyt plan, sier hun og forteller om fjorårets erfaring.

– På en helaften med opera skulle vi hatt sju solister, vi hadde bare fire.

I tillegg ble alt framført på italiensk. Carmen er fransk, men denne gang framføres den i norsk versjon, oversatt av Toni Herlofson og Ronald Rørvik.

– Og så blir det med nordnorsk touch, sier Hjertås – og legger til.

– Uansett hvilket språk du synger på skal publikum forstå handlingen. Følelsene er universelle.

Regional satsing

Oppsetningen av Carmen er et samarbeid mellom Helgeland Sinfonietta, Vefsn kulturskole/Vefsn-Ensemblet og kulturhusserien Klassisk Scene. Det igjen er et samarbeid mellom Kultursenteret/Mosjøen kulturhus, Vefsn kulturskole og Vefsn Musikkråd ved Vefsn Unge Strykere.

– Norsk kulturråd støtter Helgeland Sinfonietta med cirka 200.000 kroner til produksjonen av Carmen, opplyser Wika. Han legger til at det er veldig dyrt å sette opp en opera.

– Hvorfor?

– Det er et stort apparat i sving, med kor, solister, dirigent og musikere som alle skal ha betalt, i tillegg til sceneapparatet med regi, scenografi og lyssetting.

– Opera er en kunstform som har stor publikumsappell og for oss er det viktig med et velfungerende produksjonsapparat med god kompetanse i alle ledd på Helgeland. Vi er også i ferd med å bygge opp et Helgeland Operakor og inviterer sangmiljøene i nabokommunene til å bidra.

Kommentarer til denne saken