– SJ har vært innmari dårlig på informasjon.
Det sier Elin Skjæran Moe. Hun er en av de som kjente på konsekvensene av værforholdene på søndag.
I det Avisa Nordland plinger på sitter Elin Skjæran Moe på Trondheim lufthavn Værnes. Der venter Moe på flyet hun til slutt så seg nødt til å booke. På vei hjem fra en helgetur til Namsos skulle hun etter planen ta dagtoget fra Grong til Bodø søndag formiddag.
I løpet av natten har snøen dalet ned, og han som skulle gi Moe skyss fra Namsos til Grong hadde søndag morgen fått med seg at været hadde skapt utfordringer for togtrafikken i distriktet.
– Vi sjekket derfor både i appen til Bane NOR og på nett hos SJ for trafikkmeldinger, men der sto det bare at toget var gått som normalt og at alt var i rute. Det sto ingenting på Bane NOR om noen forsinkelser heller, så vi regnet med at det var i orden.
Bil, tog og fly
Vel fremme på togstasjonen på Grong søndag formiddag kom beskjeden om at toget fortsatt sto på stasjonen i Trondheim. Moe ringte så kundeservice for å høre om det var planlagt noen alternativ transport, og om toget etter hvert ville komme, men ved SJ's kundeservice var det heller ingen svar å få.
For Moe, som for øvrig er distriktssjef i Posten, haster det å rekke hjem til arbeidsdagen som venter mandag morgen.
– Da måtte vi ty til plan b, som var at jeg fikk privat skyss til Steinkjer.
Der fikk hun vite at det etter all sannsynlighet ville gå et tog etter hvert, men at dette etter planen ville stoppe i Mosjøen.
– Da ringte jeg også kundeservice på nytt for å høre om det ville gå noe buss for tog til Bodø, men de visste heller ikke noe. Jeg kunne ikke risikere å sitte fast i Mosjøen. Det er ikke akkurat verdens navle, og kommer man seg ikke hjem derifra så ryker jo arbeidsdagen i morgen uansett.
Videre fra Steinkjer satte Moe seg derfor på et tog som gikk i retning flyplassen på Stjørdal.
Hjemreisen ble etter mye om og men dermed på et fly som søndag ettermiddag skal lande i Bodø. Prisen for flybilletten landet på den nette sum av 3.000 kroner.
– Jeg er spent på om SJ tar den regningen, sier Moe, som også måtte betale for den uplanlagte togreisen mellom Steinkjer og Stjørdal.
– Ordnet det heller selv
Ifølge Forbrukerrådet kan du kreve erstattet ekstra utgifter du har hatt på grunn av forsinkelsen, så lenge forsinkelsen ikke skyldes ekstraordinære forhold som er utenfor togselskapets eller BaneNORs kontroll. Typiske eksempler på slike forhold er ekstremvær, streik og lockout:
Utgifter til alternativ transport er et eksempel på utgifter som du kan kreve erstattet, dersom togselskapet ikke klarer å skaffe alternativ transport innen rimelig tid. Mister du et måltid og må kjøpe mat, kan du ha rett på det også. Spar på regningene for ekstrautgiftene på grunn av forsinkelsen, og husk at du har et ansvar for å holde erstatningssummen innenfor rimelighetens grenser.
Du kan ikke kreve erstatning for utgifter ved overgang til annet transportmiddel, dersom du til tross for forsinkelsen har tid nok til å nå avgang for videre transport. Du kan heller ikke kreve erstatning dersom du ikke har beregnet inn en ekstra tidsmargin for overgang til videre transport.
– Det er unødvendige penger å bruke på alternativ transport, men hvis jeg visste hvordan det ville bli med toget så hadde det jeg jo vurdert å la de ordne opp. Med så dårlig informasjon så har jeg ingen tro på at de klarer å booke om så mange folk som blir berørt, så da ordnet jeg det heller selv.
Kjøper ikke forklaringen
Moe sier det er surt med de uforutsette utgiftene, men mener mangelen på informasjon fra togselskapet er det som irriterer mest.
– Jeg har full forståelse for at det ikke er enkelt med mye uforutsett snø. Det er mange armer og bein i arbeid, og det er ikke lett å forberede seg på, men jeg reiser mye og har aldri opplevd å få så dårlig og lite informasjon.
Avisa Nordland har vært i kontakt med SJ’s kundeservice som bekrefter at dagtoget fra Trondheim til Bodø var flere timer forsinket. Hvorfor forsinkelsen ikke vises i trafikkmeldingene skal skyldes en teknisk feil.
– Jeg reiser mye med både tog og fly og er generelt veldig fornøyd. Reisene er komfortable og togene går i rute, så selve driften er det ingenting å si på, sier Moe og fortsetter:
– Hadde de informert om prognosene og alternativene for andre tog så hadde det vært veldig greit. Jeg skjønner fryktelig godt at framkomstmidler sliter med snøfall, men jeg kjøper ikke forklaringen om at det var tekniske problemer. På Bane Nord sine nettsider var det oppdatert at det var problemer på Dovrebanen, så jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kunne legge ut noe om Nordlandsbanen også.
Avisa Nordland har søndag ettermiddag vært i kontakt med informasjonssjef i SJ, Hilde Lyng.
Hun beklager på det sterkeste at trafikkmeldingene på SJ’s nettsider viser feilinformasjon, og sier at selskapet ikke varsler reisende på sms eller e-post med mindre togavganger er innstilt.
Hun oppfordrer alle passasjerer til å laste ned appen Bane Nord’s app «NÅ», som skal vise om togene er i rute eller ikke. Avisa Nordland informerer Lyng om at det mangler informasjon om dagtoget fra Trondheim til Bodø denne søndagen.
– Jeg tør dessverre ikke svare på hvorfor det er slik, da appen tilhører Bane NOR, men jeg må igjen beklage på det sterkeste.
Avisa Nordland har søndag ettermiddag forsøkt å få tilsvar på kritikken fra Bane NOR sin døgnåpne pressekontakt, uten hell.