«Det er uforståelig at det ikke legges bedre til rette for at de ansatte i hjemmetjenesten faktisk skal få gjøre jobben»

Av
DEL

LederHjemmetjenesten i Vefsn gjør en fantastisk innsats hver dag, året rundt. Deres jobb for å sikre eldre og pleietrengende en trygg tilværelse i hverdagen er avgjørende for at omsorgssektoren i kommunen fungerer. Da er bør det bekymre flere enn oss at tilbakemeldingen fra ansatte er at de opplever jobben som svært belastende og at de ytterste konsekvens blir nødt til å velge mellom en jobb de trives i og egen helse.

I en bred nyhetsreportasje har Helgelendingen fulgt hjemmetjenesten ut på jobb. Reportasjen avslørte en svært stressende hverdag der ansatte sliter med opplevelsen av å ikke ha nok tid til hver enkelt bruker, samtidig som de skal ivareta en rekke ansvarsfulle oppgaver som medisinering, kontakt med lege, apotek, pårørende, tannhelsetjenesten, fysioterapitjenesten, ergoterapeuter og andre, på vegne av brukerne.

Cecilie Lind som er ansatt i hjemmetjenesten, har på en meget prisverdig måte satt ansikt på hverdagen. Hun legger ikke skjul på utfordringene hun og hennes kolleger står overfor. – Det er fortvilende hvis man må velge mellom jobben og helsa, sier hun.

Det er lett å skjønne den frustrasjon. Samtidig er det uforståelig at det ikke legges bedre til rette for at de ansatte i hjemmetjenesten faktisk skal få gjøre jobben – å oppsøke og pleie eldre og andre som har behov for hjemmetjeneste. Og det i en tid der institusjonsplasser bygges ned og eldre pleietrengende skal bo lengre hjemme.

Riktig nok er det slik at Vefsn kommune er i en prosess der de rekrutterer flere ansatte til hjemmetjenesten. Det er bra. Men for oss er det ubegripelig at kommunene eksempelvis ikke engang har sett verdien av å bygge garasjer til bilparken tjenesten er helt avhengige av. De ansatte må selv sørge for at bilene er i kjørbar stand, og sørge for at de blir reparert dersom det oppstår feil.

Dette kan synes som en bagatell. Men i deres hverdag er dette forhold som bidrar til å gjøre arbeidshverdagen mer stressende når hver ansatte skal ut til mellom 10 og 20 brukere daglig, i hele kommunen. Det handler om å bli sett, hørt og forstått. Og det handler om å avhjelpe en svært krevende arbeidshverdag så mye som mulig.

Vår oppfordring er at politikerne i Vefsn nå tar tak i denne saken. Ikke nok med det. De må sikre at det blir gjort endringer som fører til en bedre arbeidshverdag for ansatte og et forsvarlig tilbud til brukerne. Det vil koste, og det vil også innebære knallharde prioriteringer. Men den jobben må gjøres. Det er ikke nok penger til alle gode formål. Men noen er viktigere enn andre.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags