«Det er en skandale dersom noen kilometer ny E6 ikke bygges»

DEL

Bygg hele E6 Helgeland

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.To mindre delstrekninger på E6 i Grane er tatt ut av hele veiprosjektet ny E6 gjennom Helgeland. Dette gjelder noen kilometer vei helt sør mot grensen til Trøndelag. Kostnadene er beregnet til 160 millioner kroner. Nå har både fylkestinget i Nordland og lokale ordførere sagt klart fra at hele E6 gjennom Helgeland må ferdigstilles. Vi støtter dem helhjertet, og føyer gjerne til at det er en skandale dersom noen kilometer ny E6 ikke bygges, til tross for tydelige politiske løfter om det motsatte.

De to veistrekningene det gjelder er fra Trøndelagsgrensen til Majahaugen, ei strekning på 4,1 kilometer, og Flyum til Kappfjelli på 5,1 kilometer. I disse dager er hovedentreprenøren Skanska i ferd med å ta opp igjen arbeidet på ny E6 gjennom Grane kommune med full styrke, etter redusert aktivitet i vinter. Både maskiner og mannskaper er på plass. Det, i tillegg til den generelle situasjonen nasjonen er i på grunn av koronapandemien, bør være en meget god grunn til at regjeringen reviderer sin tidligere beslutning om å ta veistrekningene ut av hele E6-prosjektet.

E6 er den viktigste transportkorridoren gjennom Nordland. Det er helt avgjørende i den oppbyggingen av både samfunn og den nasjonale økonomien vi nå står overfor at slike veiprosjekter sluttføres. Vi snakker tross alt kun om 160 millioner kroner, mye penger, men for bagateller å regne i den situasjonen vi nå står oppe i. En ting er sysselsetting og aktivitet i byggeperioden. Noe helt annet er betydningen av et moderne veinett som en vesentlig faktor for å sikre næringslivets konkurransekraft.

Denne uka vedtok fylkestinget i Nordland å prioritere de to omtalte veistrekningene på topp blant fylkets mindre veiprosjekter da de behandlet innspill til Nasjonal Transportplan for perioden 2022 til 2033. I et debattinnlegg i Helgelendingen onsdag denne uka krevde ordførerne i Grane og Vefsn at parsellene måtte ferdigstilles. I tillegg påpekte de to at ny E6 forbi Trofors og oppgradering av E6 sør for Mosjøen til 90-sone er det som må til før hele prosjektet E6 Helgeland kan anses som ferdigstilt.

Det er viktigere enn noen gang at regjeringen tar disse signalene på alvor. Skrot alle samferdselsprosjekter som ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomme. Fullfør allerede påbegynte samfunnsøkonomisk lønnsomme prosjekter mens entreprenørene har maskiner og mannskaper på plass. Det vi trenger aller minst nå er ei regjering som ikke lytter til regional enighet, skygger banen og trekker seg fra gode prosjekter for regionen og nasjonen. Det bør samferdselsminister Knut Arild Hareide legge seg på minnet. Derfor bør hele E6 Helgeland bygges ferdig nå.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags