«Bompenger framstilles ofte som et miljø/klimatiltak, noe det ikke er. Det er en finansieringsmåte, en skatteform som fungerer spesielt dårlig sosialt og økonomisk»

Av
DEL

Bompenger – dårlig både sosialt og økonomisk

LeserbrevFørst litt lokal historikk om bompenger og eierskap til saken. I mars 2010 vedtok kommunestyret, mot stemmene til Rødt og FrP, bompengefinansiering av Fv 78 og E6. Da avstemningen var tapt, foreslo Rødt at bommen på E6 skulle plasseres nært Korgfjelltunnelen. Det var bare FrP som støttet dette da.

I mars 2012 vedtok kommunestyret enstemmig en uttalelse, etter forslag fra Rødt, der konklusjonen var at alle utbygginger både på fylkesveier og E6 i Distrikts-Norge skal fullfinansieres gjennom bevilgninger over statsbudsjettet og Nasjonal transportplan.

I valget i 2015 stilte Vefsn Tverrpolitiske parti (VTP) liste. De fikk tre representanter og ble det tredje partiet i kommunestyret mot bompenger. På det tidspunktet var alle viktige avgjørelser tatt. I de få tilfellene det har vært aktuelt å markere prinsipiell motstand mot bompenger har de stemt sammen med Rødt og FrP. Alle partiene har stått sammen om forsøk på å flytte bommen nært Korgfjelltunnelen, uten at det har lyktes. I fjor fikk VTP vedtatt et forslag om å utrede flytting av bommen til Skotsmyra. Så får jo folk selv bedømme utsagnet fra nåværende leder i VTP, Knut Wulff Hansen, om at de har eierskapet til bompengesaken.

Bompenger framstilles ofte som et miljø/klimatiltak, noe det ikke er. Det er en finansieringsmåte, en skatteform som fungerer spesielt dårlig sosialt og økonomisk. Mange av bompengeprosjektene er basert på lån. Det er dårlig samfunnsøkonomi. Ett eksempel som er delt mye på sosiale medier er en 3 km lang riksveg langs Seljordsvannet som koster 264 millioner kroner å bygge. Men siden det koster penger å låne og drive inn penger ender prisen på nesten 400 millioner. Stortinget vedtok nylig - mot stemmen til Rødts Bjørnar Moxnes - å bruke 132 millioner kroner på å drive inn 264 millioner på prosjektet.

Det som derimot er et miljø/klimatiltak er innføring av rushtidsavgift og/eller veiprising i de store byene. Det er nødvendig for å redusere biltrafikken og utslippene, og få flere over til kollektivtrafikk. Samtidig må det tas sosiale hensyn. Stockholm og Gøteborg har det som kalles trengselsavgift. Ellers i Sverige må du betale for å kjøre over Øresundsbrua, ei bru i Sundsvall og ei i Motala. Ferger er gratis.

Rødt har stemt mot bompenger både i kommunestyrer og fylkestinget i Nordland. I Arbeidsprogrammet står bl.a. følgende: «Utbygging av fylkesveier, riksveier og stamveier skal ikke finansieres av bompenger.» Det var også utgangspunktet for Bjørnar Moxnes da han la fram et forslag i Stortinget 28. mai. Der ba han bl.a. regjeringen utarbeide et nytt finansieringssystem for store offentlige veiprosjekter uten bruk av bompenger. De store partiene har panikk fordi de blør til Bompengepartiet i storbyene. Det blir interessant å se hva som skjer i denne saken i tida framover.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags