«Storflyplass, skylapper og reiselivssjef Tråslett»

Av
DEL

LeserbrevReiselivssjefen på Helgeland, Torbjørn Tråslett, er en modig mann. Det når han i en artikkel i Helgelendingen den 20. juli påpeker den betydningen en storflyplass på Helgeland vil ha, for reiselivsnæringen og for nært tilknyttede næringer i region Helgeland.

Modig fordi han må forvente å bli kraftig irettesatt av noen motstandsgrupperinger og avisredaktører sør for Korgfjellet. De er motstandere av storflyplass på Helgeland dersom den bygges i Rana. De nevnte har tatt på seg skylapper. De mangler derfor vidsynet som reiselivssjef Tråslett har, når det gjelder den betydningen en storflyplass på Helgeland vil ha for vekst og utvikling i reiselivsnæringen, og i næringer som er sterkt tilknyttet reiselivsnæringen.

Skylappene hos mange av storflyplassmotstanderne fører til at de bruker som argument, at de tror ikke så mange av helgelendingene sør for Korgfjellet vil bruke en storflyplass i Rana, når de skal ut av reise. En ting er at den vurderingen deres vil vise seg å være feil. En annen ting er at de ikke ser ut til å greie å fange inn i det innsnevrede synsfeltet sitt, den betydningen en storflyplass med økt tilgjengelighet vil få, for en sterk økning i antallet besøkende til Helgeland.

Blant de besøkende til Helgeland vil det som nevnt være turister. Som vil komme med større fly og i et langt større antall til en storflyplass, enn tilfellet er i dag til kortbaneflyplassene. Da vil komme både med rutefly og charterfly. De lander i Rana og sluses videre til store deler av region Helgeland.

Jeg går ikke her nærmere inn i argumentene for den betydningen en storflyplass i Fagerlia vil få for reiselivsnæringen og nært tilknyttet næringsvirksomhet- Det beskriver reiselivssjef Tråslett selv på en god måte i artikkelen i Helgelendingen den 20. juli. I artikkelen uttaler Tråslett blant annet, sitat:

«Økt tilgjengelighet er nøkkelen. Ferjetrafikken må selvsagt flyte fra starten av sommersesongen. Situasjonen vi har nå kan også gi en forsmak på hvilken betydning en ny flyplass kan ha for regionen. Økt tilgjengelighet vil føre til at både den norske og den utenlandske turismen blomstrer opp. Noe som vil gi ringvirkninger for mange aktører, både i handelsstanden, i restaurantbransjen, i transportbransjen og i overnattingsbransjen. Det samme gjelder også for opplevelsesaktørene, i år har vi sett en kjempeoppblomstring på populariteten av via ferratas, ziplines og ribbturer. »
Sitat slutt.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags