Som en bumerang

MOT VEST: Slik vil en innflyging til Hauan mot vest arte seg. Ill: Polarsirkelen lufthavnutvikling.

MOT VEST: Slik vil en innflyging til Hauan mot vest arte seg. Ill: Polarsirkelen lufthavnutvikling.

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Les Torger Nilsens debattinnlegg hvor han overfor Hauan-forkjemperne Kai Henriksen og Henrik Johansen påpeker at faktafeil er som en bumerang - de kommer tilbake og treffer deg i hodet.

DEL

LeserbrevI min barndom hadde jeg stor glede av å se den australske familieserien om kenguruen Skippy. Spesielt var jeg fascinert av aboriginene som kastet med bumerang. Bumerangen er slik at den kommer tilbake hvis den ikke treffer. Jeg kom til å tenke på dette da jeg på NRKs nettsider leste om reaksjonene til ordfører Kai Henriksen og PLU-sjef Henrik Johansen på Urbanets trafikkanalyser av en eventuell endring av lufthavnstrukturen på Helgeland. De klarer ikke å skjule at Urbanets rapport har truffet.

Kai Henriksen (H) sier i oppslaget at det er ingen plausible forklaringer på hvorfor Rana skal ha en helt annen passasjerutvikling enn regioner med en storflyplass, som Harstad, Molde eller Kristiansund. PLU-sjefen følger på med følgende påstand: “Det fins ingen logisk forklaring på at Kirkenes-regionen med godt under halvparten av Rana-regionens folketall skal ha mer enn dobbelt så mange reiser til Oslo". Han sammenligner tilsvarende Hauan med Alta. Slike påstander er imidlertid ingen overraskelse for oss som har fulgt med. I august i fjor var PLU-sjefen i departementet og hevdet at Hauan hadde “marked og tilgjengelighet som Bodø, Molde og Evenes”.

Forklaringene som ordføreren og PLU-sjefen etterlyser, er like enkle som de er treffende. Det er urimelig å sammenligne Ranas Hauan med lufthavnene til Molde, Bodø, Kristiansund og Harstad. I Møre og Romsdal, hvor både Molde og Kristiansund ligger, er folketettheten om lag fire ganger så stor som på Helgeland, 17,3 innbyggere pr. kvadratkilometer mot 4,5 innbyggere pr. kvadratkilometer. Harstad/Narvik lufthavn i Evenes med sin nærhet til både Ofoten, Vesterålen, Lofoten og Harstad-regionen, har en sentralitet som bare Hauan kan drømme om, men aldri oppnå. Jeg minner om at Vesterålen og Lofoten er de mest tettbodde regionene i Nordland, med henholdsvis 12,1 innbyggere pr. kvadratkilometer og 19,6 innbyggere pr. kvadratkilometer. Mens Hauan har knappe 48 000 innenfor en kjøretid på 90 minutter, har Evenes over 67 000 innenfor den samme kjøretiden. Det er 131 000 som bor i omlandet til Evenes. De tilsvarende tallene for Hauan er 79 000.

Det er heller ikke vanskelig å forstå at Alta og Kirkenes har flere flypassasjerer enn både Hauan og flyplassene på Helgeland kan regne med. For hva er alternativet til fly for dem som skal til Østlandet fra Finnmark? Å kjøre med bil vil ta opp mot et døgn i ren kjøretid, og da har vi ikke regnet inn nødvendige stopp og anstrengelser underveis. Å bruke andre kollektive tilbud enn fly og bil vil ta enda lengre tid. Her på Helgeland kan vi både ta tog og kjøre bil innenfor rimelige tidsrammer. Forsvarets bruk av flyplassen i Kirkenes skulle være kjent for alle. Likeledes at Hurtigruten har siste anløp på nordtur i Kirkenes.

I Urbanets rapport kan vi også lese at det tar 1 time og 43 minutter å kjøre fra Mosjøen lufthavn Kjærstad og til Hauan. Dette må være pinlig lesning for PLU-sjef Henrik Johansen fordi det gir en kjøretid fra Mosjøen til Hauan på 1 time og 32 minutter. Det var en diskusjon mellom PLU-sjefen og Bjørn Larsen i HA 18. mai 2013 som brakte meg for alvor inn i flyplassdebatten. Der hevdet Larsen at kjøretiden var minst 1 time og 30 minutter, mens PLU-sjefen påsto at en kjøretid på høyst 1 time og 15 minutter var tilstrekkelig. Nå viser det seg altså at Bjørn Larsen hadde rett. Hvordan takler PLU-sjefen det?

Det er mulig at ordfører Kai Henriksen og PLU-sjef Henrik Johansen er ør i hodet etter å ha blitt truffet så ettertrykkelig og at de derfor ikke innser disse enkle, logiske sammenhengene. De har imidlertid seg selv å takke fordi faktafeil er som bumeranger som kommer tilbake. Det har de gjort nå. Faktafeil blir ikke riktigere om det gjentas igjen og igjen. Den amerikanske senatoren Daniel Patrick Moynihan sa det slik: “Alle har rett til sin egen mening, men ikke sine egne fakta”. Det gjelder heldigvis også ordfører Kai Henriksen og PLU-sjef Henrik Johansen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags