Gå til sidens hovedinnhold

«På trykk står det direkte feile opplysninger som for eksempel riving av naust. De må i så fall bygges før de kan rives»

Artikkelen er over 4 år gammel

Leserbrev Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Ser i avisas leserinnlegg at det er sterke meninger om plassering av nytt fergeleie i Vefsnfjorden. Det meste er kritikk av vurdert plassering i Orsdalen. Her er man opptatt av å leite det etter negative forhold og ikke ta fram noe positivt som gjør plasseringen mer "spiselig". På trykk står det direkte feile opplysninger som for eksempel riving av naust.

De må iallefall bygges før de kan rives. Så er man bekymret for vann og strøm. Dette er bare et steinkast unna. Så var det kostnadene med vedlikehold av vegen. Til det kan jeg opplyse Knut Walnum at det bor ca.  like mange sjeler langs den gamle Fv 78 ( nå Fjordveien) som i hele Hundålaområdet. Vegen vedlikeholdes av Vefsn kommune helt til sperringen. Derfor er dette en ingen sak i forholdet til nytt fergeleie.

Da det var snakk om nedleggelse av skola i Husvika, ble det et svare spetakkel om lang skoleveg til Mosjøen. Dersom fergeleiet legges til Orsdalen, kortes reisetia betraktelig.

Skolebussen snur på Utnes, men det vil ikke mange minuttene å kjøre 900 m ekstra til Orsdalen, for å hente event. elever som kommer med ferga. Ferga har nok ikke kommet lengere enn til Alterneset, før skolebarna er på plass på Granmoen. Ser i en leder i Helgelendingen, at å komme til Granmoen ikke er en opptimal løsning. Vet ikke hva som ligger bak den kommentaren, men håper ikke det menes at lærernivået er for lavt.

I et tidligere innlegg, vises det til blåfrosne bønder på tur til byen i snø og kulde. Tror traktornivået er bedre enn som så. Gråtasstiden er vel forbi også i Hundhåla.  Kan ikke tenke meg at Stat og Fylke vil legge på bordet 2-3 millioner ekstra pr. år for å kompensere blant annet denne trafikken (som neppe er stor).  Varetransport fra Hundåla går vel for det meste nordover (melk og slaktedyr) som gir kortere vei og tidsdforbruk. Det samme trafikk fra Sandnessjøen. En bom i forhold til to via Halsøy.

Tilslutt lurer jeg på hva slags kompentanse Walnum har, som ikke fagfolka fra Statens vegvesen besitter. Håper at de avgjørende myndigheter ser helhetsbildet med plassering i Orsdalen, slik at det i kombinasjon med ferga, settes opp  et busstilbud som også vi som bor langs Fjordveien kan benytte. Tidligere busstilbud forsvant da Toventunnelen ble åpnet 

Kommentarer til denne saken