Tospråklige elever må få utvikle sitt andre språk

Marianne Synnes Emblemsvåg

Marianne Synnes Emblemsvåg Foto:

Av
DEL

Leserbrev Det språklige mangfoldet i mange byer er en grovt underutnyttet ressurs. Befolkningsvekst og økonomisk tyngdepunkt forflytter seg ubønnhørlig mot land i Asia, og etterhvert også mot land i Afrika. Personer med tospråklig bakgrunn i arabisk, kinesisk, urdu, hindi, polsk, vietnamesisk, farsi, koreansk m.m., vil bli stadig mer etterspurt.

Vi må derfor la tospråklige elever få muligheten til å utvikle sitt andre språk. Skolen kan legge til rette for at flere gis anledning til å ta disse språkene som annet fremmedspråk, men legge ambisjonene mye høyere enn «vanlig» annet fremmedspråk, rett og slett fordi vi har å gjøre med tospråklige elever.

Dagens elever og studenter vil møte et stadig mer internasjonalt arbeidsliv og utfordringer som krever internasjonalt samarbeid. Vi må sørge for å utstyre dem med de ferdighetene de trenger for å kunne stå i fremtidens arbeidsliv. De trenger interkulturell kompetanse - evnen til å kommunisere godt med mennesker fra andre kulturer og samfunn.

I vår nye politikk for internasjonalisering av utdanning har vi som målsetning at tospråklige barn skal få tilbud om å utvikle sitt andre språk til et høyere nivå. På den måten kan vi både gi de tospråklige elevene mulighet til å utvikle sitt andre språk til et høyere nivå, samtidig som vi anerkjenner denne språkkompetansen som en ressurs.

Vi ser at frafallet i tilsvarende språkstudier i høyere utdanning er svært høyt, sannsynligvis fordi det blir for krevende. Dersom vi ønsker å rekruttere til avanserte studier i disse språkene i høyere utdanning, bør vi utnytte at noen er tospråklige, og styrke språkkompetansen i videregående skole. En kombinasjon av nasjonale nettbaserte ressurser og skolebasert undervisning kan bidra til at flere elever får dette tilbudet.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags