Gå til sidens hovedinnhold

Hvorfor nei til fergeleie i Urdsdalen?

Artikkelen er over 4 år gammel

Leserbrev Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Mange lurer på hvorfor vi som bor på sørsida av Vefsnfjorden ikke aksepterer forslaget om å flytte fergeleiet fra Mosjøen Havn til Urdsdalen, og jeg skal her prøve å få avliva noen myter og få fram litt fakta:

Vi har aldri bedt om å få flytta fergeleiet ut av havnebassenget, det er det Vefsn kommune og Mosjøen Havn som ønsker!

Fergeforbindelsen betjener 3 bygdesamfunn langs sørsida av fjorden, og den innerste bygda, Vikdalen, ligger så nært Mosjøen, at fergeturen blir forlenga med 4,5 km i forhold til i dag når ferga skal gå Hundåla-Vikdal- Urdsdal. Dette i følge «samfunnsøkonomiske beregninger», laget av Nordland fylke. Vi har ikke fått noen løfter om at ferga alltid skal gå direkte over fjorden fra Hundåla til Urdsdal. Dette betyr at reisetida til vårt kommunesenter og for våre skoleelever blir forlenga, ikke redusert!

Vi har ikke fått noen løfter om flere bussavganger til/fra Urdsdal til Mosjøen. Det blir skolebuss på morgenen via Granmoen, og samme tilbake fra Mosjøen, via Granmoen.

Dette betyr at tverrforbindelsen fra/til Vevelstad via Hundåla blir rasert, og dette betyr et svekket trafikkgrunnlag for bussruta i bygda vår, og et svært dårlig tilbud for alle reisende uten bil.

Kostnadene til den enkelte reisende blir høgere med et fergeleie i Urdsdal. Fergebilletten blir billigere, men når bomavgifta plusses på går dette opp i opp med dagens pris. Så kommer kjøringa, 25 km hver veg multiplisert med Kr.4,10 (Statens regulativ). Dermed en økt kostnad på 205,- pr tur til vårt kommunesenter, minimum!! Altså: kostnadene flyttes fra det offentlige til den enkelte reisende.

Vi har et svært godt og livskraftig landbruksmiljø i denne delen av kommunen, med til sammen 12 gårdsbruk i drift. Vi har også en reiselivsbedrift i startfasen med store vekstmuligheter og stor aktivitet i forhold til hyttebygging. Trafikkgrunnlaget for fergeforbindelsen ligger på i underkant av 12.000 personbilenheter og cirka like mange reisende, og trafikken øker for hvert år pga økende turisme. 

Fylkestinget i Nordland vedtok i 2012 å flytte fergeleiet til Halsøy - børst støvet av vedtaket og få det gjort!!

Berit Hundåla

Kommentarer til denne saken