«Det er bra at sykehusdirektøren beklager en dårlig prosess»

Av
DEL

LederKreftoperasjonene ved sykehuset i Sandnessjøen skal gjenopptas. Operasjonsvirksomheten har god faglig kvalitet og det er ingen grunn til uro. Det er konklusjonen etter at ei faggruppe bestående av ressurspersoner fra Helse Nord, det kirurgiske miljøet i Sandnessjøen, Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN) og fagavdelingen i Helgelandssykehuset har undersøkt pasientjournaler for årene 2016 til 2019.

Det er på alle måter bra at konklusjonen ble som den ble. Fagmiljøet ved sykehuset i Sandnessjøen har beviselig hatt rett i det de har hevdet gjennom hele denne ulykksalige prosessen: Pasientene kan føle seg trygge på at de får en fullt ut trygg og god behandling ved sykehuset.

Men fagfolkenes gjennomgang utløser også noen refleksjoner rundt det som skjedde ved sykehuset i Sandnessjøen da ledelsen i Helgelandssykehuset bestemte at alle operasjoner av tykktarmskreft skulle stanses umiddelbart. Beslutningen slo ned som en bombe i sykehusmiljøet i Sandnessjøen.

Den utløste usikkerhet og utrygghet hos pasientene og stor frustrasjon og sinne blant ansatte ved sykehuset i Sandnessjøen Det ble helt riktig stilt spørsmål både ved avgjørelsen, prosessen som ledet til beslutningen og måten hele saken ble kommunisert både internt og ikke minst eksternt. Ikke minst fordi fagfolkene ved sykehuset selv mente å kunne dokumentere en fullt ut god kvalitet på operasjoner av tykktarmskreft.

Det er grunn til å berømme ledelsen i Helse Nord som var raskt på banen og tok et helt nødvendig initiativ for å finne fakta. Det er også bra at sykehusdirektør Hulda Gunnlaugsdottir beklager en dårlig prosess fram til beslutningen om å suspendere magekreftoperasjoner ble tatt og den måten beslutningen ble kommunisert.

Hun erkjenner at det burde vært brukt mer tid på dialogen med fagpersoner før den dramatiske beslutningen ble tatt.

Men hadde Helgelandssykehusets ledelse vært noe mer ydmyk i sin tilnærming allerede da resultatene i Kreftregisterets undersøkelse ble kjent for dem, hadde det neppe vært nødvendig å stenge ned operasjonsaktiviteten og man hadde unngått å spre en helt ubegrunnet utrygghet.

Det bør ligge en betydelig grad av læring i hele denne ulykksalige prosessen. Ikke minst for ledelsen i Helgelandssykehuset. Vi håper man tar innover seg det som har skjedd og bruker tiden framover til forbedring og å bygge tillit både internt og eksternt.

Nettopp det er en stor og viktig jobb. For tilliten til Helgelandssykehusets ledelse både internt og eksternt er ikke slik den bør være. Det er det kun ledelsen selv som kan gjøre noe med. For tillit er ikke noen man kan bestille og få, man må gjøre seg fortjent til den. Det er bra å beklage, men det må ligge mer bak enn bare ord.

Det håper vi ledelsen forstår.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags