«Etablering av Helgeland Havn IKS er en milepæl i dette arbeidet. Den ukentlige båtruten mellom Mosjøen og Rotterdam kan bli svært viktig»

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

Leder12. februar er nyskapingen Helgeland Havn IKS et faktum. Fra denne dagen er de ni ansatte havneselskapene i Mosjøen, Alstahaug, Dønna og Leirfjord formelt ansatt i det nye havneselskapet, og arbeidet med å utvikle selskapet kan ta til med full kraft. Det er på alle måter et spennende samarbeid. Men eierne er utålmodige, og det blir særdeles viktig at Helgeland havn makter å levere i løpet av kort tid.

Les mer: Helgeland Havn IKS: - Nå girer vi opp, dette er en invitasjon til næringslivet

Etableringen av Helgeland Havn IKS har vært et langt lerret å bleke. I mange år har det vært jobbet for å finne fram til en modell som kommunene kunne slutte seg til. I de opprinnelige planene skulle også Herøy være med. De har imidlertid valgt å trekke seg ut. Det er synd. For noe av styrken til selskapet var å få med alle kommunene som har havn på Midt-Helgeland.

Planene om å bygge opp Mosjøen som et godsknutepunkt har eksistert over tid. Det har vært jobbet i kulissene for finne gode forretningsmodeller for en slik oppbygging. Etablering av Helgeland Havn IKS er en milepæl i dette arbeidet. Den ukentlige båtruten mellom Mosjøen og Rotterdam kan bli svært viktig. Og det er allerede besluttet at Europris går fra bil til bane og vil benytte terminalområdet i Mosjøen som knutepunkt for videre transport til Brønnøysund og Sandnessjøen.

Helgeland Havn vil også ha en betydelig rolle i reetableringen av offshoreaktiviteten som nå er i gang i Sandnessjøen. Den kraftige korreksjonen offshorebransjen har vært gjennom har lagt grunnlag for ny vekst, vekst som Sandnessjøen vil få en del av. Havneanlegget i byen er en svært viktig faktor. At det nå etableres et mer slagkraftig havnesamarbeid vil være en ubetinget styrke.

Fram til nå har de kommunale havneselskapene investert betydelige summer i havneanlegg både i Mosjøen og Sandnessjøen. Havnene er bygd ut og modernisert slik at de holder en topp standard. Det er nå investeringene skal kapitaliseres. Det arbeidet får det nye interkommunale havneselskapet et hovedansvar for.

Fortsatt framstår strategien for mer markedsrettet aktivitet og forventet resultat som noe diffust. Det oppfordres til at næringslivet tar tak og benytter tilbudene havneselskapet kan tilby. Det er vel og bra. Men minst like viktig er det at Helgeland Havn IKS makter å synliggjøre merverdiene store transportører vil ha ved å benytte båt og bane framfor dagens løsning med bil. Det handler ikke minst om tid, kostnader og fleksibilitet.

Helgeland Havn IKS er et viktig grep for å løfte fram Midt-Helgeland som transportknutepunkt med terminalfunksjon. Kommunene har bidratt til å legge grunnlaget. Nå må havneselskapet levere. Det tror vi de er fullt i stand til, og vi venter spent på fortsettelsen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags