«Etter Nesna og Sandnessjøen skjønner jeg ikke at Nord kan formidle slike verdier»

Av
DEL

En fremtid med Nord?

LeserbrevMed mange triste nyheter om dagen hjelper det lite å lese Nord universitets forsøk på gladnyheter om studietilbud.

Studiet i økonomi som dekan Bullvåg går i avisene om virker ikke nytt for meg, men mer som et sparetiltak og en nedskalering av studier på Mo. Egil Solli, sjef for lærerutdanningen i Nord, gir oss fem gode grunner til å bli lærere. Problemet er at Nord selv fremstår som uegnet til å utdanne lærere, på tross av sine kvaliteter. Da tenker jeg ikke bare på oppsigelsene av kompetente ansatte, eller at man risikerer å ha et eks-universitet på CV’en resten av livet hvis doktorgradsprogrammet ryker. Blant det viktigste vi lærer barn og unge er å ikke lyve eller stjele, ikke bølle andre men «å stå for det du sa» (Trond Viggo Torgersen). Etter Nesna og Sandnessjøen skjønner jeg ikke at Nord kan formidle slike verdier.

Det hjelper heller ikke på kvaliteten den såkalte lærerutdanningen på Mo er et opplegg på sparebluss uten fagmiljø, hvor en stor del av undervisningen skal foregå utenfor Helgeland.

Når avviklingen av tidligere Høgskolen i Nesna har fratatt regionen den viktigste aktøren for å omstille mange arbeidsledige og permitterte muligheten til omstilling der man bor, er det ikke lenger bare oppskakende men farlig.

Påskefortellingen sier at det kan komme noe godt ut av det vonde. Da er ikke oppskriften for Nord å pynte på virkeligheten, men å tenke mer på hva som tjener en presset befolkning. Det kan innebære å si at tiden er inne til å prøve noe annet enn dette uføret. Verken studenter, ansatte, næringsliv eller politikere i Nordland eller Trøndelag er skjebnebestemt til å sitte i klisteret med Nord. Høyere utdanning kan man drive bedre og for flere, også for oss i nord.


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags