E6 og FrP-feilene fra i går i Grane

Siv Mossleth (Sp), stortingsrepresentant for Nordland

Siv Mossleth (Sp), stortingsrepresentant for Nordland Foto:

Av
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Store overskridelser på samferdselsprosjekter rundt de store byene har nok ikke vært bra for samferdselsprosjekter i distriktene. Men Senterpartiet har lagt inn penger i sine budsjetter både i 2019 og i 2020 for å komme i gang med de to E6-strekningene lengst sør i Grane. Om dere kjører E6 gjennom Nordlandsporten, kan dere vite at om landet ble styrt etter Senterpartiets prioriteringer ville gravemaskinene allerede vært i gang.

I 2018 ble det kjent at de to delstrekningene Trøndelag grense – Majahaugen (4,2 km) og Flyum – Kappfjellia (5,5 km) i Grane ble tatt ut av veiprosjektet E6 Helgeland sør. Da spurte jeg FrPs statsråd Dale, som var ansvarlig samferdselsminister den gang, hva han kunne gjøre for å rette opp i situasjonen. Ministeren ville ikke gjøre noe. Det var ikke penger, påsto Dale.

Folk som kjørte E6 gjennom Grane hadde da allerede betalt bompenger lenge. Men så i valgkampen 2019 fant regjeringa plutselig to milliarder til et bompengeforlik. Jeg tok saken opp med FrP-ministeren igjen, men fortsatt var det umulig for regjeringa å finne penger til de to veistrekningene på under ti km til sammen.

Senterpartiet har også bedt regjeringa gjør rede for hvordan den ville finansiere full utbygging av disse strekningene i revidert nasjonalbudsjett. Men ikke en krone kom fra regjeringa til disse strekningene, til tross for at stortingsrepresentant Hanne Dyveke Søttar (FrP) fra Nordland sa hun «maste» på partikollegaene sine i transportkomiteen. Det er nok slitsomt for folkevalgte fra regjeringspartiene å se at de ikke når fram med prosjekter i nord.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken