En smakebit av sigøynerliv

Opera for folket: Foreløpig må Tonje Hjertås og Trond Wika nøye seg med å synge i regnet, men lørdag 21. september blir det Operafest i Tiendebytte for åttende gang. Det skjer i Mosjøen kulturhus, blant annet med høydepunkter fra Carmen. Utdrag fra Den glade enke, Progy and Bess, og Figaros bryllup står også på repertoaret. Solister er Tonje Hjertås, Dasha Katyba, Kristian Krokslett og Trond Halstein Moe.

Opera for folket: Foreløpig må Tonje Hjertås og Trond Wika nøye seg med å synge i regnet, men lørdag 21. september blir det Operafest i Tiendebytte for åttende gang. Det skjer i Mosjøen kulturhus, blant annet med høydepunkter fra Carmen. Utdrag fra Den glade enke, Progy and Bess, og Figaros bryllup står også på repertoaret. Solister er Tonje Hjertås, Dasha Katyba, Kristian Krokslett og Trond Halstein Moe.

Kjærlighet, sjalusi og død skal lokke folket til Operafest i Tiendebytte.

DEL

På scenen står solister og Haløys Songkor, mens Helgeland Sinfonietta inntar orkestergrava under ledelse av Nicholas Carty. «Operafest med høydepunkter fra Carmen» er tittelen på årets forestilling – full scenisk oppsetning av Carmen blir i 2020.

– I år skal vi framføre utdrag fra mange operaer og musikaler. Trond Halstein Moe har laget en rød tråd gjennom forestillingen, så det blir en slags handling i det, sier Trond Wika – som skal spille fiolin.

Tonje Hjertås er dirigent for Halsøy Songkor, og har rollen som gatepiken og sigøyneren Carmen.

– Til neste år skal jeg være Mercedes. Ellers skal vi gå på lokale i valg av solister. Vi ønsker nordnorske operasangere.

Universelle følelser

I fjor sto en kammerversjon av La Traviata på plakaten og i 2020 står altså Carmen for tur. Men hva er det egentlig med opera? Spørsmålet går til Tonje.

– Opera kombinerer så mange kunstuttrykk – musikk, teater, kunst, design og scenografi. Ikke minst er det mye følelser som kommer til uttrykk – det er veldig mektig og kraftfullt.

– Og krevende?

– Absolutt. Ekstremsportøvelse på høyt plan, sier hun og forteller om fjorårets erfaring.

– På en helaften med opera skulle vi hatt sju solister, vi hadde bare fire.

I tillegg ble alt framført på italiensk. Carmen er fransk, men denne gang framføres den i norsk versjon, oversatt av Toni Herlofson og Ronald Rørvik.

– Og så blir det med nordnorsk touch, sier Hjertås – og legger til.

– Uansett hvilket språk du synger på skal publikum forstå handlingen. Følelsene er universelle.

Regional satsing

Oppsetningen av Carmen er et samarbeid mellom Helgeland Sinfonietta, Vefsn kulturskole/Vefsn-Ensemblet og kulturhusserien Klassisk Scene. Det igjen er et samarbeid mellom Kultursenteret/Mosjøen kulturhus, Vefsn kulturskole og Vefsn Musikkråd ved Vefsn Unge Strykere.

– Norsk kulturråd støtter Helgeland Sinfonietta med cirka 200.000 kroner til produksjonen av Carmen, opplyser Wika. Han legger til at det er veldig dyrt å sette opp en opera.

– Hvorfor?

– Det er et stort apparat i sving, med kor, solister, dirigent og musikere som alle skal ha betalt, i tillegg til sceneapparatet med regi, scenografi og lyssetting.

– Opera er en kunstform som har stor publikumsappell og for oss er det viktig med et velfungerende produksjonsapparat med god kompetanse i alle ledd på Helgeland. Vi er også i ferd med å bygge opp et Helgeland Operakor og inviterer sangmiljøene i nabokommunene til å bidra.


Artikkeltags