[AVISA NORDLAND] Treårsavtalen mellom Arctic Race of Norway og Telenor er verdt minst tolv millioner kroner – bare i år.
I tillegg til ren pengestøtte til arrangementet, omfatter summen det partene beskriver som en massiv oppgradering av det digitale nettet rundt årets løypetraseer i Salten og på Helgeland.
– Vår avtale med Arctic Race er en viktig del av vår nasjonale omlegging fra 2G til 4G, forteller dekningsdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen til Avisa Nordland.
24 tiltak langs løypa
Totalt vil det bli satt i verk 24 konkrete tiltak i forbindelse med årets ritt, som starter på Fauske 11. august.
Utbyggingen er den mest omfattende Telenor har gjort i forbindelse med et idrettsarrangement.
– Det å bygge en basestasjon, fra beslutning til ferdigstilling, tar i snitt 18 måneder, forklarer Amundsen.
Så lang tid er det ikke til verdenseliten på sykkel gjester Nord-Norge i sommer. Så her må ting skje raskt.
Bodø sentrum, Valnesfjord, Fauske, Rognan, Saltstraumen og Saltfjellet er blant områdene som nå får topp prioritet. Og det er ikke snakk om midlertidige løsninger.
– Det vi gjør nå, gjør vi permanent, fastslår dekningsdirektøren.
Mest der flest bor
På Helgeland er områdene rundt Mo i Rana, Mosjøen, Sandnessjøen, Korgen og Nesna prioritert.
– Dialogen med Arctic Race startet så snart årets traseer var klare, i håp om at vi ville komme fram til en avtale, forklarer Amundsen.
– Vi har gått gjennom etappene og sett hva som er teknisk mulig å gjøre ved start, underveis og i mål, fortsetter han.
Han er åpen på at verken Korgfjellet eller strekningen Rognan–Misvær vil få 4G.
– Rognan – Misvær ville ha kostet 10–15 millioner kroner alene, sier Amundsen.
Men Saltfjellet har man valgt å satse på. Fem basestasjoner oppgraderes i dette området.
– Har stor verdi
– Det har stor verdi for oss å ha Telenor med. I tillegg til muligheter for teknologisk utvikling av rittet, og direkte økonomisk støtte, kommer det vi etterlater oss der hvor vi har vært. Og det er viktig for oss, sier Arctic Race-general Knut-Eirik Dybdal.
Han poengterer også at avtalen vil by på flere muligheter til å formidle det som skjer underveis i rittet.
– Det er masse spennende som skjer i et sykkelfelt, som de færreste vet om, sier Dybdal, som også langt på vei antyder at årets ritt kan bli det første hvor det sendes direkteintervjuer fra følgebilene underveis.
Også for Telenor, er avtalen verdifull:
– Det passer sponsorstrategien vår, som er å være til stede lokalt og regionalt, og ved store nasjonale og internasjonale idrettsarrangement. Vi ønsker å befeste vår posisjon som storebror, sier Telenors sponsorsjef Petter Svendsen, og fortsetter:
– Sykkelidretten passer også godt. Fra før av har vi Aksel Lund Svindal. Det går fort. Det gjør også internasjonal sykkelsport.
Arctic Race of Norway sikrer at du nå kan surfe superraskt på Polarsirkelen
Slik ser etappene til Arctic Race of Norway ut gjennom Mo i Rana
TV 2 vil at håndballjentene må vike til fordel for Arctic Race