Fin og merkelig konsert

MIMIKK: Lise-Mari Simskar Heggnes fra Musikklinja hadde skrevet et spennende verk der våre distriktsmusikere fikk prøvd seg både med mimikk og teaterlignende oppførsel, i tillegg til musikken.

MIMIKK: Lise-Mari Simskar Heggnes fra Musikklinja hadde skrevet et spennende verk der våre distriktsmusikere fikk prøvd seg både med mimikk og teaterlignende oppførsel, i tillegg til musikken. Foto:

Av

Onsdagens Nytt og uhørt-konsert i regi av Lytt på Nytt Festivalen for samtidsmusikk, ble akkurat så merkelig og flott som en slik konsert kan være.

DEL

En «Nytt og uhørt & Songskrivarkonsert» (offisielle tittel), må bli noe utenom det vanlige, og det ble den virkelig.

Her var utøvere fra Toppen – Vefsn Folkehøgskole, Kulturskolen og Musikklinja på Mosjøen videregående. Noen hadde deltatt på skriveverksted og leste opp tekst, men de fleste deltok med komposisjoner eller framførte musikk sjøl.

HELT AVGLEMT

Det hele foregikk i Aulaen på Mosjøen videregående skole, og startet med Emily Cottingham. Hun framførte teksten «Helt glemt» som hun sjøl hadde glemt fra da hun var 17 år. Hun og flere hadde fått inspirasjonen i Tor Martin Leines Nordaas sine valgfagstimer med skriveverksted på Toppen. Der får de ofte bare et stikkord, før de må forfatte noe med dette. Emily fortsatt med «Som meg», som litt småironisk sluttet med ei sterk oppfordring: «Snart er det du som skal ut i verden. Bli voksen som meg».

Lise-Mari Simskar Heggnes fra Musikklinja hadde skrevet en «Duett for horn og klarinett, med trompet, men det er en kvartett». Et spennende verk der våre utøvende distriktsmusikere ble oppfordret til å spille på mer enn sine instrumenter.

– Det skal høres ut som når to foreldre skal legge ungen sin, instruerte komponisten før de startet. Litt teater med andre ord. Vi syns resultatet ble en riktig så artig sak.

KONSERTENS HØYDEPUNKT

Neste mann ut, Alexander Klæboe skulle helst hatt med tre verk på konserten, men hadde endt opp med en tredelt medley – en «LPN Medley». Det ble etter vår mening konsertens høydepunkt. Begynnelsen med solo piano ble fulgt opp av fiolin og cello i skikkelig slåsskamp. Vi hadde knapt tenkt tanken – at dette var skikkelig samtidsmusikk uten førende melodi, før «kampen» ble avløst av rolige melodiflater. Pianoet som startet det hele bandt de tre delene sammen. Hovedinntrykket hos oss var at dette nok var litt uferdig, men likevel meget vakkert.

Hanna Engen Steinsholm stilte med to sjølskrevne tekster. Vi likte nok «Psykose» best.

– Den skrev jeg på Nansen-skolen i fjor, fortalte Toppen-jenta fra Brønnøysund.

William Paulsen Brubakk var eneste svale fra Vefsn Kulturskole. Han hadde lite å si om sin komposisjon før han satte seg bak flygelet og framførte den. Komposisjonen utforsket tangentene, og utøveren fikk både fortjent applaus, og rød rose fra Franziska Wika (som alle de andre utøverne).

UHØRT I MOSJØEN

– Dette er uhørt i Mosjøen, advarte Carl Ninian Wika før han framførte «Study for String instrument #1» av dansken Simon Steen Andersen.

– Jeg stiller opp stativ og noteark, ikke fordi jeg ikke kan det jeg skal spille, men mest fordi dere ikke skal tro jeg bare spiller tull, smilte utøveren og viste oss arkene. Ifølge utøveren var dette i like stor grad en koreografisk lek – eller dans, som et musikkstykke.

Og dans på strenger ble det. Vi følte at det flagret lyd fra side til side. Og fikk plutselig ordet Katzenjammer i hodet, men dette var slett ikke det. Mere spennende mjauing, og en orgie i lydstrøk: Anslag, derter, tagger – sterke og svake. Meget spennende, ja!

Aurora Meyer Sørensen spredte så jubel og glede med sin hyllest til «Livet som er nydelig», på japansk: «Jinsei Wa Subarashi». Fin stemme og vakkert.

Ida Martine Handegaard Bryde stilte med to egenskrevne tekster. Har man en sjømann til kjæreste, kan sjøl ei jente fra Gausdal lage fine ord om sjøen. I dikt to var temaet rusproblemer, men litt snudd på hodet, og framført i rein André Bjerke-stil. Raskt og flott.

FRESK NOK Lars Huva lot det handle om «Å ble fresk nok». Når du gjør deg sjuk for å unngå vennene dine. Sterk tekst og sterk framføring fra den gutten. I sin andre låt var tema hundeangst. Da lot han sangen få joikestrofer. Det fungerte fint.

«Trøtte troll» var ifølge utøver Martinus Mentzen fra Musikklinja, inspirert av naturen på Vestlandet. Den skildret han kort og godt.

Siste nummer på programmet var «Layers», et elektronisk laptopverk av Alexander Klæboe. Musikklinja har som en av de aller første i Norge fått seg en egen Mac-lab. Og nå begynner de første verkene å rulle. Dette var artig å høre, men ble kanskje litt vel «symmetrisk» i formen.

— Takk for fin konsert


— Denne konserten viser den fantastiske bredden dere har i dette området. Jeg er veldig imponert. Slike konserter er viktige. Her kan folk få ut følelsene sine i tekst og musikk. Man behøver ikke å være i verdenstoppen for at dette skal fungere som å få ting som presser på inni en. Takk for en fin konsert, avsluttet festivalkomponist Jan Gunnar Hoff.

Konserten onsdag var en del av Lytt På Nytt Festivalen for samtidsmusikk som foregår i Mosjøen denne uka. Torsdag er det festivalkomponist Jan Gunnar Hoff sin musikk som står i sentrum. Det skjer i Kulturhuset i Mosjøen. Der deltar blant andre Helgeland Sinfonietta med Tonje Hjertås og Sjalg Wika som solister, Dolstad kammerkor og Musikklinjekoret.

    Artikkeltags