Selskapet Airhelp saksøker SAS på vegne av flypassasjerer som har søkt om erstatning etter pilotstreiken i vår.
Pilotstreiken i SAS fra 26. april til 3. mai førte til at omtrent 4.000 flyginger ble innstilt, noe som rammet over 370.000 passasjerer.
– Vår tålmodighet er slutt i denne saken, og nå ønsker vi å få rettens bekreftelse på at SAS har et erstatningsansvar, sier Andreas Hermansson, landssjef for Airhelp i Norge.
Ekstraordinær
Finansdirektør Torbjørn Wist i SAS sier til NRK at selskapet har betalt for hotellopphold og annen kompensasjon for rammede passasjerer.
– Denne streiken var en lovlig streik, der vi ikke hadde noen evne til å tvinge folk tilbake på jobb. Det er en ekstraordinær hendelse utenfor selskapets kontroll, og da gjelder ikke denne avgiften, sier han til NRK.
Rettssak i Sverige
Airhelp viser til en EU-dom fra i fjor og mener flyselskapet er erstatningspliktig ved en streik. Selskapet mener passasjerene ikke bare har rett til å få refundert billettpengene, men om en standardisert kompensasjon dersom man kommer fram mer enn tre timer forsinket. Ifølge EUs EC261-regelverk kan passasjerer få opptil 600 euro.
Saken mellom SAS og Airhelp skal prøves i rettssystemet i Sverige, der flyselskapet har sitt hovedkontor.
– Airhelp går til sak i Sverige og Danmark med det formål å bringe saken inn for EU-domstolen. Avgjørelsen fra EU-domstolen vil dessuten skape presedens for hvordan erstatningssaker i forbindelse med streik blir behandlet i fremtiden, både i Norge og resten av Europa, sier Hermansson.