– Vi jobber hardt, og i og med at været slo til holdt vi på til klokka fire i natt for å få den siste av vingene på plass, sier Mario Mierzejewski.

Han er på riggen ved SS2, og styrer mannskapene som jobber i to skift. Mario er polsk, og er site manager for Fairwind. Det er Nordex som har ansvaret for byggingen, men Fairwind har egne folk og folk fra andre selskaper inne.

– Det er om lag 100 mann med alt fra arbeidsledere til de som klatrer og skrur. Vi deler opp i to skift, der dagskiftet er litt større enn kveldsskiftet, og det er ikke mange timene i løpet av natt at det er stilt her, sier han.

På en stor manuell tavle på veggen har han mannskapene.

– Papir er best

– Her er det papir som duger. Vi har prøvd digitalt, men det er for mange som glipper på e-poster og meldinger. Det sikreste er tusj på veggen, smiler han.

Polske Mario har lang fartstid i selskapet, blant annet med jobber i Sør-Afrika og i USA.

Spanske Javier Torres Lopez er HMS manager for Fairwind på prosjektet.

– Vi følger opp nøye og er inne i alle operasjonene, sier Javier før vi blir med på løfting av en vinge.

– I dag er det perfekte forhold for løft, i og med at det er så godt som null vind. Vi kan tillate løft under vindforhold opp til ni meter i sekundet, men vi har vindmålere både på toppen og langs bakken for å være helt sikre, sier Javier.

På millimeteren

Presisjonsarbeidet med å løfte vingene er millimeterarbeid.

– For det første må vingene løftes i horisontal stilling, og det er ikke noe å gå på. Det er fem mann nede på bakken under operasjonen og minimum tre mann på toppen. Kranarbeidet er det viktigste, men når vi skal treffe skruene 105 meter oppe må vi justere med tau fra bakken. Det er en rutinejobb, men det er like spennende hver gang. Får vi festet de første mutterne er jobben gjort, sier Mario Mierzejewski.

Lørdag var vi med på et løft som tok omtrent 45 minutter.

– Det er mye arbeid med rigging av kran før løftene, og nedrigging av kran etterpå. Nå har vi to store mobilkraner i arbeid på de siste turbinene, sier han.

Bildeserie

72 turbiner er snart ferdig - de siste vingene monteres